Kia Forum banner

De OBD-poort gebruiken om Sportage-informatie weer te geven

19K views 5 replies 4 participants last post by  missingcurlybracket  
#1 · (Edited)
Ik heb een leuke app gevonden om gegevens van de Sportage OBD-poort weer te geven (de app heeft selecties voor een zeer breed scala aan auto's). De app is beschikbaar voor Android en Apple, is gratis met advertenties en kost slechts $5 voor de advertentievrije versie.

De Sportage OBD-poort bevindt zich onder het dashboard onder het stuur, iets naar links, en de poort wijst naar beneden. Ik had al een OBD-scantool (Veepeak) die ik had gebruikt voor een Chevy Bolt met de Torque Pro-app. Er zijn andere, goedkopere scantools beschikbaar, maar de betrouwbaarheid/prestaties kunnen voor sommige hiervan twijfelachtig zijn.

Veepeak OBD-scanner

De app heet Car Scanner Elm OBD (of Car Scanner Pro) en is verkrijgbaar in de app store. Ik vind dat het in het standaardmenu veel meer auto's dekt dan Torque Pro (hoewel het kan worden aangepast) en gemakkelijker te gebruiken lijkt.

Ik ben nog steeds meer aan het leren over Car Scanner, maar ik heb het aan de praat gekregen en informatie weergegeven zonder instructies te hoeven vinden. Ik zal hier alleen een korte beschrijving geven. Ik was vooral geĂŻnteresseerd in het bekijken van de batterijgegevens voor mijn Sportage PHEV, die ik in dit bericht zal bespreken, maar je kunt ook de Sportage HEV- of ICE-versies (verbrandingsmotor) selecteren en aangepaste weergaven maken voor alles wat je interesseert.

Hier is het hoofdmenuscherm voor Car Scanner (zie eerste foto onderaan het bericht)

Met de auto uit, heb ik mijn Veepeak OBD-scanner aangesloten en vervolgens de auto aangezet. Via de instellingenknop kun je "Verbindingsprofiel" selecteren en vervolgens het merk en model van je auto selecteren ("Sportage 5 NQ5 PHEV" voor mij).

Selecteer vervolgens "Adapter OBDII ELM327", selecteer "Bluetooth", onder Apparaat selecteren zie je een lijst met apparaten om mee te koppelen en selecteer je de naam van je OBD-scantoestel (hier wordt Bluetooth verondersteld).

Terug in het hoofdmenu zie je "ELM-verbinding" en "ECU-verbinding". Je wilt een ononderbroken groene "Verbonden" naast elk zien, en het kostte een paar pogingen om mijn Veepeak te verbinden (als je moet, probeer dan de scanner te verwijderen/opnieuw te plaatsen, de telefoon opnieuw op te starten, het apparaat opnieuw te selecteren, de gebruikelijke dingen). Eenmaal verbonden, is de verbinding sindsdien stabiel geweest. Als je niet verbonden bent met een scantoestel, kun je "Demo" selecteren in de rechterbenedenhoek van het hoofdmenu om hopelijk alle menu's te zien en een idee te krijgen van wat er beschikbaar is.

Je kunt op "Alle sensoren" drukken om de standaardsensoren te zien die de Car Scanner-app aanbiedt voor de auto die je hebt geselecteerd. Je zou ook real-time gegevens van je auto moeten zien (kan een minuut of twee duren om de eerste keer te verschijnen) als je verbonden bent met je OBD-scanner en de auto is ingeschakeld. Er zijn heel veel keuzes en voor mijn eerste experiment zocht ik gewoon naar wat informatie over de lithiumbatterij van mijn PHEV. Ik zal die gegevens hier bespreken, maar nogmaals, je kunt zoeken naar alle gegevens die je interesseren en je eigen aangepaste menu's maken.

Zodra je hebt gevonden wat je interesseert, kun je "Dashboard" selecteren in het hoofdmenu. Standaard staan er slechts een paar zeer eenvoudige displays op twee van de drie beginpagina's (veeg naar links/rechts om van pagina te wisselen). De tweede pagina was leeg en daar ben ik mee begonnen.

Om een parameter weer te geven, dubbelklik je gewoon op het scherm in de buurt van waar je hem wilt weergeven (ik ga hier uit het hoofd, dus ik geef alleen algemene instructies). Je zou dezelfde keuzes moeten zien die je zag onder "Alle sensoren" en de eerste parameter selecteren die je wilt. Vervolgens kun je een weergavetype kiezen, waaronder een digitale weergave (een getal), analoog (een wijzerplaat) of een real-time grafiek. Ik koos gewoon de eerste weergave die werd aangeboden, wat een eenvoudige digitale weergave was. Je zou nu die weergave op je scherm moeten zien en je kunt erop dubbelklikken om meer keuzes te krijgen. Ik selecteerde de pijl omhoog/omlaag/links/rechts waarmee ik de weergave naar de plek kon slepen waar ik hem op mijn scherm wilde hebben. Als je van gedachten verandert, kun je op "-" klikken om die weergave te verwijderen en iets anders te proberen. Ik herhaalde dit proces totdat ik tien parameters had weergegeven die mijn scherm vulden.

Voor mijn PHEV selecteerde ik "SOC" (state of charge) die het percentage lading voor de lithiumbatterij weergeeft en overeenkomt met wat wordt weergegeven in het Sportage-menu onder "PHEV" (hoewel SOC tienden van een procent weergeeft, terwijl de Sportage-weergave de tienden afrondt). Vervolgens koos ik "SOC BMS" die de laadtoestand weergeeft die het batterijbeheersysteem (BMS) ziet (meestal niet hetzelfde als "SOC", zoals ik zal bespreken). Dan "Resterende energie" (beschikbare Watt-uren lading), "Hybride/EV-batterijsysteemspanning", "Max. cel" (er zijn 96 batterijcellen en dit toont alleen degene met de maximale spanning), "Min. cel" (laagste celspanning), "CCC" (cumulatieve laadstroom), "CDC" (cumulatieve ontlaadstroom), "CEC" (cumulatieve energie geladen), "CED" (cumulatieve energie ontladen).

Hier zijn drie screenshots die ik heb gemaakt bij verschillende laadtoestanden (100%, 64% en 15%) na het opladen en rijden met de auto (zie foto's onderaan dit bericht)

Hier zijn een paar dingen om op te merken:

1. De SOC BMS is meestal 5% minder dan de SOC die de Sportage PHEV op zijn display rapporteert. Zodra het EV-bereik echter daalt tot nul, start de ICE. Dit gebeurt rond 15% SOC en op dit punt komt de SOC BMS nu overeen met de weergegeven SOC.

2. De resterende energie daalt zoals verwacht naarmate de laadtoestand daalt. Merk op dat de resterende energie bij 100% lading 11.070 Wh is. Kia stelt dat de Sportage PHEV een batterij van 13.800 Wh heeft en 11.070/13.800 komt uit op 80%, wat de energie is die beschikbaar is om de auto in de pure EV-modus te besturen (de ICE staat uit).

3. Er zijn 96 batterijcellen, wat ik ontdekte door te kijken naar de keuzes in het menu "Alle sensoren". Dit is logisch, want als je naar de minimale en maximale celspanningen kijkt (meestal hetzelfde gelezen) en vermenigvuldigt met 96, kom je heel dicht bij de "Hybride/EV-systeemspanning" (is wiskunde niet geweldig?!). Blijkbaar zijn alle lithiumbatterijcellen in serie geschakeld. Als de minimale en maximale celspanningen niet hetzelfde zijn, heb je mogelijk een probleem, afhankelijk van hoeveel ze verschillen. Hoewel ze hetzelfde zijn in mijn screenshots, heb ik ze met 0,02 V zien variëren, wat volgens mij prima is en waarschijnlijk binnen de nauwkeurigheid voor de meting van de auto valt. Als ze met meer dan 0,1 V variëren (ik denk dat ik 0,06 V las in mijn Chevy Bolt-dagen, maar ik ben niet zeker), kan er een probleem zijn. Zoals je kunt zien, daalt de batterijcelspanning naarmate de laadtoestand van de batterij daalt.

4. OK, het lijkt erop dat de BMS een "buffer" van 5% heeft, aangezien de BMS SOC meestal 5% onder de weergegeven SOC ligt. Ook start de ICE rond 15% SOC. Dit duidt op een totale "buffer" van 20% (5%+15%) wat overeenkomt met wat ik zie in punt #2 hierboven. Bij of onder ongeveer 15% SOC schakelt de auto over naar de HEV-modus waar je op ICE en/of batterij rijdt, zoals de auto kiest.

5. Ik heb nog niet bedacht wat de laatste vier metingen betekenen. Ideeën worden op prijs gesteld.

Ik zal hier voorlopig stoppen met het plaatsen hiervan, maar kan dit verder bewerken naarmate ik meer leer. Zoals ik al zei, dit is nog maar het begin en er is enorm veel andere informatie die kan worden geselecteerd om weer te geven.

#3 ·
Ik heb een leuke app gevonden om gegevens van de Sportage OBD-poort weer te geven (de app heeft selecties voor een zeer breed scala aan auto's). De app is beschikbaar voor Android en Apple, is gratis met advertenties en kost slechts $5 voor de advertentievrije versie.
Fantastisch. Bedankt voor de diepe duik en je tijd om dit hier te plaatsen!

#4 ·
Ging naar Amazon en kocht een Veepeak. Krijg het vandaag en probeer het uit op een paar auto's, waaronder mijn nieuwe Santa Fe Hybrid, die geen manier heeft om het motortoerental te bekijken. Ik weet het, gek hè? Geen toerentalweergave? Waarom zouden ze dat doen? Is dat hetzelfde voor de Kia 1.6L turbo GDI hybriden?? Het is precies dezelfde motor-transmissie-opstelling.

#5 ·
Ben naar Amazon gegaan en heb een Veepeak gekocht. Krijg hem vandaag en ga hem uitproberen op een paar auto's, waaronder mijn nieuwe Santa Fe Hybrid, die geen manier heeft om het motortoerental te bekijken. Ik weet het, gek hè? Geen toerentalweergave? Waarom zouden ze dat doen? Is dat hetzelfde voor de Kia 1.6L turbo GDI hybrides?? Het is precies dezelfde motor-transmissie-opstelling.
Op mijn Sportage PHEV toont het standaard instrumentenpaneel (in ECO-modus denk ik) geen toerentallen. Maar je kunt ten minste drie verschillende instrumentenpaneelstijlen selecteren en een paar daarvan tonen wel toerentallen, hoewel als een getal x1000 in plaats van een wijzerplaat. Ik denk dat je in de sportmodus toerentallen krijgt en de dynamische modus toont ook toerentallen. Ik denk dat de Santa Fe ook toerentallen zou moeten kunnen tonen.

Ook hier is een andere video over het gebruik van de Car Scanner-app op een Ioniq 5. Deze man gebruikt ook een VeePeak-scantool, die hetzelfde model lijkt te zijn als die ik heb.

#6 ·
De ontwikkelaar van Car Scanner (geparafraseerd) beschouwt goedkope OBD-lezers als rommel in deze applicatie en we zouden meer moeten uitgeven om iets van kwaliteit te krijgen dat dichter bij de $100 ligt.

Mijn Veepeak-lezer ging dood na een paar jaar - misschien in totaal 50 uur gebruikt.

Ik gebruikte het om de ATF-temperatuur van mijn Sorento uit te lezen totdat het op Android betaald werd, maar om wat voor reden dan ook was het nog steeds beschikbaar op de iOS-versie.