Kia Forum banner

USB-poortstoring

62K views 31 replies 10 participants last post by  rvoll  
#1 · (Edited)
Dit is een recent probleem dat ik weer heb met mijn telefoon/USB-poort.

Het kan een uur of langer werken met Android Auto, dan gebeurt dit. Elke functie die via de USB wordt uitgevoerd (Android Auto, Amazon Music) mislukt. Als u de USB-kabel uit de poort verwijdert/terugplaatst, wordt de werking op het scherm hervat totdat de fout opnieuw optreedt. De storingen treden op in steeds kortere intervallen en uiteindelijk gebeurt het slechts een paar minuten tussen de storingen. Dit maakt Android Auto natuurlijk totaal nutteloos.

Ik heb meestal een zeer kleine USB-stick in de poort voor muziek. Ik heb, denk ik, twee keer een vreemde elektronische toon gehoord en de USB is gestopt met afspelen.

De eerste keer dat dit probleem optrad, had ik een kapotte telefoon. Dit gebeurt met een nieuwe vervangende telefoon en verschillende kabels.

#2 ·
Dit is het recente probleem dat ik weer heb met mijn telefoon/USB-poort.

Het kan een uur of langer werken met Android Auto, dan gebeurt dit. Elke functie die via de USB wordt uitgevoerd (Android Auto, Amazon Music) mislukt. Als u de USB-kabel uit de poort verwijdert/terugplaatst, wordt de werking op het scherm hervat totdat de fout opnieuw optreedt. De storingen gebeuren met kortere en kortere tussenpozen en uiteindelijk gebeurt het slechts een paar minuten tussen de storingen. Dit maakt Android Auto natuurlijk totaal nutteloos.

Ik heb meestal een USB-drive met een zeer kleine vormfactor in de poort voor muziek. Ik heb twee keer een vreemde elektronische toon gehoord en de USB is gestopt met afspelen.

De eerste keer dat dit probleem optrad, had ik een kapotte telefoon. Dit gebeurt met een nieuwe vervangende telefoon en verschillende kabels.
Werkt de flashdrive nog steeds? Koppel de batterij een minuut los zodat je je infotainmentsysteem opnieuw kunt opstarten en kijk wat dat doet. Als je een "drive met een kleine vormfactor" zegt, betekent dat dan een thumbdrive of een SSD-type drive?

• Like
Reactions: Lou O.
#5 ·
Werkt de flash drive nog? Koppel de batterij een minuut los zodat je je infotainmentsysteem hard kunt opstarten en kijk wat dat doet. Als je een "kleine vormfactor drive" zegt, betekent dat dan een thumb drive of een SSD-drive?
Dezelfde vormfactor, andere kleur. In principe is het de kleinste die ik kon vinden zodat hij niet gestoten werd en er geen koppel op de USB-poort kwam. Ik moet een paperclip in de lusopening houden zodat ik iets heb om hem mee uit te trekken. Hij is zo klein dat het moeilijk is om hem met mijn hand vast te pakken.
118049

118046

/\
Niet mijn hand.
De kans dat het een slechte poort of een slechte head unit is, is heel, heel klein. Telefoonpoorten zijn ofwel micro-USB- of USB-C-poorten, en als je niet voorzichtig bent, kunnen ze zwakke verbindingen gaan geven omdat ze zo klein zijn en de verbindingen klein zijn. Slechts een kleine buiging in een van de connectoren kan intermitterende problemen veroorzaken. Over het algemeen zijn problemen met head units softwaregerelateerd en zeer consistent. Je wilt de head unit echt niet vervangen, tenzij je alle andere oorzaken absoluut uitsluit, omdat ze zo duur zijn. Ik heb nog nooit een head unit in een nieuwere auto met een hardwarefout gezien. Dat betekent niet dat het niet kan gebeuren, maar het is uiterst zeldzaam. OTOH, software/firmware problemen komen veel vaker voor, maar ze kunnen worden opgelost door ze te upgraden. De outlet poort in je auto is een standaard USB A en is extreem stabiel omdat hij groot is - ze zijn moeilijk te verpesten. USB-kabels met micro-USB- of C-connectoren kunnen ook vrij gemakkelijk worden gebogen om verbindingen te verzwakken. De meeste mensen willen niet geloven dat het je telefoonpoort is, aangezien de enige echte oplossing is om een dure telefoon te vervangen. Wees heel voorzichtig bij het aansluiten van een kabel op je telefoon. Doe het langzaam en recht.
Ik heb twee verschillende telefoons gebruikt (nieuwe A71 en een nieuwe vervangende A71). Twee kabels inclusief Samsung OEM. Ik heb ook een paar afspeelfouten gehad met de USB-drive foto's hierboven. Het klonk alsof een computer of gameconsole uit de jaren 90 vastliep tijdens het afspelen van een digitaal geluid. Net alsof het vastzit tijdens het afspelen van een specifieke toon. Dit is twee keer gebeurd. Er is ook een vreemd iets waarbij het een nummer begint af te spelen, maar halverwege naar het volgende nummer springt. Niet elk nummer, ik heb het maar op twee specifieke nummers opgemerkt, en ik weet ook niet of het elke keer zo is. Ja, ik heb geprobeerd de bestanden op de drive te vervangen.

#3 ·
Hallo.

Sportage SX 2017 hier en ik heb hetzelfde willekeurige telefoonverbinding/verbreking bij gebruik van Android Auto.

De USB-kabel loskoppelen/aansluiten lijkt het probleem een tijdje op te lossen.

Ik heb weken gehad dat het niet gebeurde en toen een paar keer dat het na ongeveer 1 uur rijden in de auto gebeurde. Dit ging steeds aan en uit sinds ik de auto heb.

2 verschillende goed werkende telefoons (Samsung S8 en S10+). OEM USB-kabel.

Is nog niet gebeurd met mijn nieuwe Samsung S20.

De dealer heeft een reset gedaan, maar dit had geen effect op het probleem.

Mijn garantie verloopt in september. Als dit deze zomer terugkomt, zal ik proberen om in ieder geval een aantal onderdelen te laten vervangen (misschien de USB-connector en zelfs de head unit indien nodig).

Houd ons op de hoogte!

Verzonden vanaf mijn SM-G981W met Tapatalk

#4 ·
Hoi.

Sportage SX 2017 hier en ik heb dezelfde willekeurige telefoon verbonden/verbroken bij gebruik van Android auto.

De USB-kabel loskoppelen/aansluiten lijkt het voor een tijdje op te lossen.

Ik heb weken gehad dat het niet gebeurde en toen een paar keer dat het na ongeveer 1 uur rijden met de auto gebeurde. Dit gaat al een tijdje aan en uit sinds ik de auto heb.

2 verschillende goed werkende telefoons (Samsung S8 en S10+). OEM USB-kabel.

Is nog niet gebeurd met mijn nieuwe Samsung S20.

Dealer heeft een reset gedaan, maar geen effect op het probleem.

Mijn garantie eindigt in september. Als dit deze zomer terugkomt, zal ik proberen om in ieder geval een aantal onderdelen te laten vervangen (usb-connector misschien en zelfs head unit indien nodig).

Houd ons op de hoogte!

Verzonden vanaf mijn SM-G981W met Tapatalk
De kans dat het een slechte poort of een slechte head unit is, is heel, heel klein. Telefoonpoorten zijn micro-USB- of USB-C-poorten, en als je niet voorzichtig bent, kunnen ze zwakke verbindingen gaan geven omdat ze zo klein zijn en de verbindingen piepklein zijn. Slechts een kleine buiging in een van de connectoren kan intermitterende problemen veroorzaken. Over het algemeen zijn problemen met head units softwarematig en zeer consistent. Je wilt de head unit echt niet vervangen, tenzij je alle andere oorzaken absoluut uitsluit, omdat ze zo duur zijn. Ik heb nog nooit een head unit in een nieuwere auto met een hardwarefout gezien. Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar het is uiterst zeldzaam. OTOH, software/firmware problemen komen veel vaker voor, maar ze kunnen worden opgelost door ze te upgraden. De outletpoort in je auto is een standaard USB A en is extreem stabiel omdat hij groot is - ze zijn moeilijk te verpesten. USB-kabels met micro-USB- of C-connectoren kunnen ook vrij gemakkelijk genoeg worden gebogen om verbindingen te verzwakken. De meeste mensen willen niet geloven dat het je telefoonpoort is, aangezien de enige echte oplossing is om een dure telefoon te vervangen. Wees heel voorzichtig bij het aansluiten van een kabel op je telefoon. Doe het langzaam en recht.

#9 ·
Nou, de dingen blijven wankel. Het Android Auto-probleem lijkt opgelost te zijn. Het functioneerde perfect tijdens een rit van meer dan 7 uur van Phoenix naar Solvang, CA en terug.

Maar zondag deed de head unit vreemd. Hij speelde af van de nieuwe USB en het "muziek"-icoon werd geactiveerd zonder te worden aangeraakt. Het was alsof het scherm zelf invoer kreeg. Het was zo erg dat de hele head unit in wezen ongeveer 5 minuten vastzat. Het was als een computer uit de jaren 90 toen hij vastliep en gewoon bleef hangen.

Geen enkele aanraakinvoer werkte, ik verwijderde de USB-drive, ik probeerde zelfs uit te schakelen met de knop. Uiteindelijk slaagde het systeem erin iets te verwerken en ging mijn uitschakeling door, of het systeem crashte en startte opnieuw op. Daarna werkte het normaal. Ik had mijn dochter in de auto, dus ze kon een deel van dit niet-gedrag filmen waarbij de iconen worden geactiveerd en het vastzit.

Vanmorgen op weg naar mijn werk had ik de radio aan en luisterde ik naar het lokale nieuws en het verkeersstation toen het besloot dat ik naar de USB-drive moest luisteren en uit zichzelf naar die bron overschakelde.

#10 ·
Nou, de dingen blijven haperen. Het Android Auto-probleem lijkt te zijn opgelost. Het functioneerde perfect tijdens een rit van 7+ uur van Phoenix naar Solvang, CA en terug.

Maar zondag deed de head unit vreemd. Hij speelde af van de nieuwe USB en het "muziek"-icoon werd geactiveerd zonder te worden aangeraakt. Het was alsof het scherm zelf input kreeg. Het was zo erg dat de hele head unit in wezen ongeveer 5 minuten vastzat. Het was als een computer uit de jaren 90 toen hij vastliep en gewoon bleef hangen.

Geen enkele aanraakinvoer werkte, ik verwijderde de USB-drive, ik probeerde zelfs uit te schakelen met de knop. Uiteindelijk slaagde het systeem erin om iets te verwerken en ging mijn uitschakeling door, of het systeem crashte en startte opnieuw op. Daarna werkte het normaal. Ik had mijn dochter in de auto, dus ze kon een deel van dit niet-gedrag filmen waarbij de iconen worden geactiveerd en het vastzit.

Vanmorgen op weg naar mijn werk had ik de radio aan en luisterde ik naar het lokale nieuws- en verkeersstation toen hij besloot dat ik naar de USB-drive moest luisteren en op eigen kracht naar die bron overschakelde.

De dealer heeft gezegd dat het voor hen moeilijk is om iets te repareren zonder het probleem te kunnen dupliceren. Dus tenzij ik een passagier heb om op te nemen, kan ik in wezen nooit bewijs verzamelen van het gedrag.
Het is een paar jaar geleden, maar ik had USB-muziekproblemen totdat ik al mijn muziek opnieuw codeerde. Een paar van mijn mp3's waren beschadigd en een paar hadden formaten die het infotainmentsysteem niet herkende en verkeerd waren gelabeld. Dat loste al mijn USB-muziekproblemen op. Ik heb ook alle nummers opnieuw georganiseerd in een betere mapstructuur, zodat ik hele albums tegelijk kon afspelen. Ik stream nu het grootste deel van mijn spullen en herinner me de computersoftware die ik gebruikte niet meer - maar het werkte geweldig.

#12 ·
Hier zijn enkele foto's van dit probleem in actie. Degene die het belscherm laat zien, is eigenlijk bevroren met die afbeelding op het scherm. Dat was 2 minuten na de "lock up"
Image

Nadat ik de sleutel had verwijderd en het voertuig opnieuw had gestart, kreeg ik dit... voor de volgende 30 minuten. Toen ik op mijn bestemming aankwam, haalde ik de sleutel eruit en startte het voertuig opnieuw en het bevroren telefoonscherm kwam terug (dezelfde tijd aangegeven op de klok 18:49). Dit was niet bijna 40 minuten na het oorspronkelijke probleem.
Image

Als dit gebeurt, zijn alle functies van de head unit dood. Geen achteruitrijcamera, geen Bluetooth, geen muziek of radio.

Toen ik terugkeerde naar mijn voertuig nadat ik mijn boodschappen had gedaan, was het systeem weer helemaal normaal en functioneerde zoals verwacht, dus dit zou ongeveer 45-60 minuten nadat ik geparkeerd had zijn geweest.

#13 ·
Als u een probleem als dit heeft, moet u eerst een harde reset uitvoeren. Dat betekent dat u de batterij ongeveer 10 minuten loskoppelt. Als u de deur alleen opent nadat u de auto hebt uitgeschakeld, is het een softboot, geen harde reset, tenzij er een handshake-probleem was en de unit automatisch een harde reset uitvoert.

#17 ·
Het loskoppelen van de batterij reset veel meer dan alleen het infotainmentsysteem. De meeste hiervan hebben een klein gaatje voor een pin om een reset uit te voeren. Ik heb geen idee waar het zich op dat model bevindt, maar ik weet wel waar het zich bevindt op alle auto's die we bezitten, en ze hebben het allemaal. Bijvoorbeeld, op mijn 2020 Sorento... #5 is de reset, je gebruikt een kleine pin om het systeem te resetten.

#18 ·
Het loskoppelen van de batterij reset veel meer dan alleen het infotainmentsysteem. De meeste hiervan hebben een klein gaatje voor een pin om een reset uit te voeren. Ik heb geen idee waar het zich op dat model bevindt, maar ik weet wel waar het zich bevindt op alle auto's die we bezitten, en ze hebben het allemaal. Bijvoorbeeld, op mijn 2020 Sorento...

#5 is de reset, je gebruikt een kleine pin om het systeem te resetten.
Er is een resetknop op de Sportage rechtsboven de volumeknop op het navigatiemodel. En ja, dat moet eerst worden geprobeerd voordat u de batterij loskoppelt. Ik weet echter niet of dat een harde boot of een zachte boot is. Ik heb het nog nooit gebruikt... Ik heb de batterij verschillende keren losgekoppeld vanwege enkele elektronische mods die ik aan de auto heb gedaan. Het opnieuw aansluiten lijkt niets te veranderen. Wat denk je dat het reset naast het infotainmentsysteem?

#20 ·
Hoewel ik de aanbevelingen voor "soft boot" versus "hard boot" begrijp, is dit al bij de serviceafdeling van de dealer geweest. Hoewel ze probeerden het probleem te diagnosticeren, zou je aannemen dat ze op de hoogte zouden zijn van de resetknop en deze vermoedelijk als basis "reparatie" zouden gebruiken. Het feit dat mijn aanhoudende problemen nu in de sfeer van intermitterende stroom naar het apparaat vallen, lijkt een reset geen waarschijnlijke remedie.

Video bij de vorige postafbeeldingen. Dit is de tweede keer dat ik geen stroom, geen functie had, en de eerste keer voor de bevroren schermafbeelding. Het is nog vreemder dat het terugkwam nadat het scherm zo lang zwart was. De andere functies (BT, usb, am/fm) waren dood terwijl een van beide condities (zwart of oproepscherm) aanwezig was.

#28 ·
Begrijp dat het een oud draadje is en dat de OP zijn probleem misschien al heeft opgelost, maar voor het geval het anderen helpt, ik trok mijn haar uit met het probleem rond flikkerende USB-berichten met betrekking tot het opnieuw verbinden via meerdere telefoons en USB-drives, blijkt dat het gebruik van een apparaat met minder vermogen (hoewel het mijn aanname is, niets wetenschappelijks) zoals ottocast u2-x / carsifi lijkt te werken.

Om precies te zijn, het probleem waar ik mee te maken had, kwam altijd naar boven bij het afspelen van media terwijl Android Auto-navigatie (getest met Google Maps en amiGO) draaide, en zodra ik het probleem had - alles wat via USB werd ingevoegd, resulteerde in frequente herverbindingen zoals in de eerste post. Het is nooit een patroon qua tijd wanneer ik het probleem zie, maar het was altijd wanneer ik audio begon af te spelen (FM was prima).

Maar met behulp van een van de twee hierboven genoemde apparaten heb ik dit probleem niet. Misschien het proberen waard voor iedereen die met dit probleem te maken heeft.

#29 ·
Het andere dat de moeite waard is om te proberen, is het schoonmaken van de USB-A-poort van de auto.
Ik doe dit met kleine pijpenragers (te koop bij dollar stores). Ik spuit een beetje contactreiniger op de pijpenrager en steek deze voorzichtig in de USB-poort, boven en onder het middelste lipje in de poort. Omdat hij zich in een auto bevindt, wordt die USB-poort blootgesteld aan veel stof en vuil. Het kan dus gewoon een vuile USB-poort zijn die geen goed contact maakt.
Ik heb dit wel eens gezien bij oude computers, het USB-apparaat verbrak en herstelde de verbinding constant, het was een vuile USB-poort, na het schoonmaken waren alle problemen opgelost. :)
Groeten: Jack

#30 ·
Ik heb een 2017 Kia Sportage en de willekeurige USB-verbindingen maakten me gek. Ik heb onlangs het infotainment- en navigatiesysteem bijgewerkt via een SD-kaartupdate die op een SD-kaart is geflasht van update.kia.com. Een paar dagen verder, vingers gekruist, maar het probleem is sinds de update niet meer opgetreden! Ik was ervan overtuigd dat dit een fysiek probleem was, maar had in feite alles uitgesloten voordat ik de software-update uitvoerde.

Het is vermeldenswaard dat ik ook een draadloze Motorola MA1 Android Auto-dongle heb gekocht om als optie te proberen vóór de update. Vóór de update verbrak ook deze willekeurig de USB-verbinding met het infotainmentsysteem. Sinds de update heb ik voornamelijk de dongle gebruikt. Ik denk niet dat de dongle er iets mee te maken heeft, maar ik wilde mijn ervaring in detail specificeren, voor het geval dat.

Nu wou ik maar dat ik kon uitzoeken hoe ik de stroom van de USB-dataportaansluiting (dongle-led blijft branden) kan uitschakelen wanneer de auto uitstaat, zodat ik hem niet elke keer hoef los te koppelen/aan te sluiten als ik de auto uitzet of de motor afzet, maar dit is zoveel minder irritant dan Android Auto dat steeds weer de verbinding verbreekt tijdens een rit.

#31 ·
Ik begrijp dat dit een oud draadje is, maar wilde toch even reageren.

We ervaren dezelfde problemen met onze 2021 Sorento:

— Geen opladen via USB in de voorconsole.
— Geen opladen via USB in de middenconsole.
— Geen connectiviteit met Apple Carplay of Android Auto via USB-kabel.

Het komt en gaat willekeurig en we moeten de "accu loskoppelen"-aanpak die in eerdere berichten werd voorgesteld nog proberen voordat ik verder kan rapporteren, maar het lezen van dit draadje versterkt alleen maar mijn teleurstelling over het kiezen van een KIA-voertuig. Het zijn een heleboel "kleine" problemen die zich opstapelen.

#32 ·
Ik heb ontdekt dat deze intermitterende problemen meestal aan de kabel liggen. Elke kabel heeft zeer kleine connectoren die soms geen volledig contact maken met elke interne connector. De kleine connectoren buigen, wat de verbindingen mogelijk maakt. Deze kunnen na verloop van tijd slijten en geen sterke verbinding geven. Dit gebeurt soms zelfs met "hoogwaardige" kabels. Soms worden deze connectoren vuil. Eén keer heb ik drie kabels geprobeerd voordat ik er een vond die een stabiele verbinding bood. Dit kan aan de USB-kant of aan de telefoonkant gebeuren. Kabels zijn goedkoop. Koop er meerdere van verschillende fabrikanten.