Kia Forum banner

Lemon Forte GT Line

Tags
lemon
405 views 4 replies 4 participants last post by  24PearlWhiteGTLine  
#1 ·
Mijn vrouw heeft een Tucson uit 2005 die maar niet stuk gaat, waardoor ik denk dat Hyundai Kia een betrouwbare auto is.

Vorig jaar een gebruikte gekocht met behoorlijke onderhoudsgegevens voor $15.000. Tot nu toe meer dan $7.000 aan onderhoud en reparaties. Distributieketting en geleiders. Uitlaatnokkenas (de dealer heeft deze op voorraad voor die motor - vraag me af waarom?) PCV-klep (nooit gedaan en niet in het onderhoudsschema, wat leidt tot slechte katalysatoren). Dat wordt leuk en duur, want het is onderdeel van het uitlaatspruitstuk. Motorspoeling. LKA-camera werkt alleen als hij wil. Versnellingsbak aftappen en bijvullen. Koelvloeistof spoelen. Oliewissels. Banden deze week. Geen probleem met onderhoudskosten. Groot probleem met grote reparaties. Distributieketting bij 90.000 km??

Geen wonder dat ik in een Land Cruiser uit 1999 rijd.

#3 ·
Hyundai en Kia uit de jaren 2000 waren, voor zover ik kan beoordelen, redelijk duurzaam, zo niet wat ouderwets.

Sinds 2011 zijn ze stijlvol, comfortabel, goed uitgerust, maar de levensduur/kwaliteit van de aandrijflijn heeft een enorme duik genomen, aangevoerd door de GDI 4-cilinders.

2022+ is meer onbekend, maar aangezien ze toch als een gek verkopen aan de kortzichtigere kopers, zou ik niet verwachten dat er meer dan het absolute minimum in de techniek wordt gestoken. Ze slaan tenminste niet meer massaal en zonder waarschuwing vast, maar aangezien dat en het anti-diefstalprobleem hen niet heeft afgeremd...

(Oh ja, en als je een model met sleutelstart hebt, heb je geen startonderbreker en ben je zeer kwetsbaar voor diefstal/vandalisme. De verzekeringspremies kunnen dit weerspiegelen, ik heb een python-slot gebruikt om de stuurkolom te beveiligen - maar het voorkomt niet dat een ruit wordt ingeslagen.)

#5 ·
Mijn vrouw heeft een Tucson uit 2005 die niet dood wil, wat me doet geloven dat Hyundai Kia een betrouwbare auto is.

Vorig jaar een gebruikte gekocht met behoorlijke onderhoudsgegevens voor $15k. Tot nu toe meer dan $7k aan onderhoud en reparaties. Distributieketting en geleiders. Uitlaatnokkenas (dealer heeft deze op voorraad voor die motor - vraag me af waarom?) PCV-klep (nooit gedaan en niet in het onderhoudsschema, wat leidt tot slechte katalysatoren). Dat wordt leuk en duur, want het is onderdeel van het uitlaatspruitstuk. Motorspoeling. LKA-camera werkt alleen als hij wil. Bak aftappen en bijvullen. Koelvloeistof spoelen. Olie verversen. Banden deze week. Geen probleem met onderhoudskosten. Groot probleem met grote reparaties. Distributieketting bij 90k??

Geen wonder dat ik in een Land Cruiser uit 1999 rijd.
Klinkt zeker als een citroen. Ik heb een Forte GT-Line uit 2024 gekocht, tot nu toe ongeveer 7.000 mijl gereden, tot nu toe geweldig. Ik zal er 10 jaar in rijden voordat ik weer aan een nieuwe auto denk. Ik denk niet dat ik een gebruikte KIA zou kopen, ik wil zeker de garantie van 10 jaar. Misschien zou je kunnen proberen de verliezen te beperken en de auto te verkopen? Misschien kun je ook een garage vinden die eraan werkt in plaats van een dealer, die lijken veel duurder te zijn. Ik hoop dat alles goed komt.