Kia Forum banner

Haal een radiatorbeschermer voor uw 2021 Sorento

42K views 88 replies 21 participants last post by  C-Trink  
#1 · (Edited)
Kocht een maand geleden een Sorento EX. Voelt goed, rijd er mee rond, tot afgelopen zaterdag. Een steen vloog door de onderste grille van de voorbumper en raakte de radiator. Ik hoorde geen geluid, niets mis met het dashboard, geen hoge temperatuur. Ik zag echter roze vloeistof rond de voorbumper en identificeerde de koelvloeistoflekkage en een deuk op de radiator. Ook daalde het koelvloeistofpeil.

De EX werd naar de dealer gesleept (kon het niet riskeren om te rijden, het kan oververhitting van de motor veroorzaken). Ze zeiden dat het ongeveer $1.000 zou kosten en niet onder de garantie zou vallen. Het ergste is dat er geen onderdelen zijn voor dit nieuwe model, en de serviceadviseur vertelde me dat er geen geschatte tijd was om de nieuwe radiator te bestellen. Wie weet hoe lang ik daarop moet wachten?

De ruimte van de onderste grille aan de voorkant is 'enorm'. Ik vond ook andere kleinere deuken en dode insecten. Dus ik geloof dat Kia een slecht ontwerp heeft gemaakt om de radiator te beschermen.

Dus hier is mijn warme advies. Kijk alsjeblieft naar je radiator en kijk of je radiator al geraakt is en installeer een radiatorbeschermer om vergelijkbare problemen als de mijne te voorkomen.

#12 ·
Interessant. Dat is een verschrikkelijk ontwerp. Met een goede advocaat vraag ik me af of je KIA zou kunnen dwingen de Sorento terug te kopen. Ik denk dat Lehto's Law op YouTube hier onlangs over heeft gesproken en ik geloof dat als er een tekort aan onderdelen is, het bedrijf aansprakelijk kan worden gesteld.
Bedankt voor het advies, maar ik denk niet dat een advocaat geïnteresseerd zou zijn in dit soort schade. Ik heb ook gehoord dat iemand veel, veel meer pech had dan ik. Een kleine steen vernietigde de motor van een gloednieuwe Land Rover. (Rock hit Radiator and Motor is Blown - Land Rover Forums - Land Rover Enthusiast Forum)

#3 · (Edited)
Dit werd behandeld in een andere post die zich richtte op de kleur van de radiator/intercooler als een gebruikersprobleem.

Ik had voorgesteld (en ben van plan het zelf te doen) om een goot-/grillebescherming toe te voegen zoals de onderstaande link om te helpen
Amazon

120272

#5 ·
Holy Cow! Dat is verschrikkelijk! Ik zal zeker wat bescherming installeren! We hebben dit een paar jaar geleden gedaan met de 2021 Wrangler van mijn zoon. Goedkoop en effectief - de dakgootbeschermer is gekocht bij Lowes. De bumper eraf halen kan echter wel lastig zijn bij een gloednieuwe auto... Hmmm...

#6 ·
Holy Cow! Dat is verschrikkelijk! Ik zal zeker wat bescherming installeren! We hebben dit een paar jaar geleden gedaan met de 2021 Wrangler van mijn zoon. Goedkoop en effectief - de dakgootbeschermer is gekocht bij Lowes. De bumper eraf halen kan echter een hele klus zijn bij een gloednieuwe auto... Hmmm...
Ik denk dat ik gewoon de trekker overhaal en er vol voor ga, zonder de bumper te verwijderen. Er moet wel iets zijn dat ik met tie-wraps kan vastzetten of met JB Weld kan gebruiken. Het hoeft er niet perfect schoon uit te zien, maar gewoon enigszins recht van voren.

#8 ·
Ik ben de hond aan het uitlaten na dit gelezen te hebben en merk enorm veel auto's op met vergelijkbare lage en zeer open radiateurroosters. Toyota, Lexus, Chevy, Subaru, VW, tot nu toe.

Wat is dit op de Kia - thermometer? View attachment 120274
ik heb er eerder vandaag even snel naar gekeken en deze kabelboom ook opgemerkt. Ik gokte ook op een soort thermometer, want alles anders zou een behoorlijk gevaarlijke plek zijn om daar open en bloot rond te hangen.

#13 · (Edited)
@zcc_25 Waar is OP hiermee? Was er een oplossing hierover met de dealer? Is het besteld?
Ik wacht nog steeds tot mijn auto gerepareerd is door de dealer. Kia dealer zegt dat de nieuwe radiator niet op voorraad is, en ze kunnen geen geschatte tijd vinden op hun interne website. Ik belde verschillende dealers in PA en vroeg of ze een nieuwe radiator op voorraad hadden en ze vertelden allemaal hetzelfde verhaal. Eén zegt dat het waarschijnlijk 6-8 weken duurt voordat het nieuwe onderdeel arriveert. Mijn verzekering dekt de kosten boven het eigen risico.

De meeste overlast voor mij is dat ik geen auto kan vinden om te huren. De dealer heeft al zijn leenauto's verkocht vanwege de grote vraag. Zelfs de autoverhuurbedrijven hebben niet genoeg voertuigen in hun inventaris. Wat een gekke markt.

#20 ·
lijkt erop dat het een PITA wordt om het daarin te krijgen
Bevestigd. In ieder geval op de hybride. Ik heb net voor het eerst in een tijdje de motorkap opengeklapt om alles visueel te inspecteren. Er is behoorlijk wat ruimte om bij slangen te komen, maar verder lijkt het erop dat het een rotklus wordt om aan deze auto te werken. Om nog maar te zwijgen van de hele hybride component van alles.

#24 ·
Mijn grillbeschermingsmateriaal komt morgen binnen. Ik zal hopelijk dit weekend foto's hebben
Ik ben het meest geïnteresseerd in hoe je het op zijn plaats zet en wat er af moet om het te doen. Bij mijn snelle blik gisteren lijkt het erop dat de bovenkant het gemakkelijkst is, waarbij een plastic afdekking (vastgehouden met die VERSCHRIKKELIJKE plastic clips) eraf moet.

#31 ·
Sorry, maar ik moet gewoon de voor de hand liggende vraag stellen. Heb je met een radiatorreparatiebedrijf gesproken om te zien of ze iets kunnen doen?
Ze gaan niets hebben, maar ze zullen ook tegen hetzelfde probleem aanlopen, namelijk de manier waarop KIA de voorkant heeft ontworpen. Je kunt simpelweg niet bij bepaalde delen ervan komen omdat er geen opening is

#32 ·
Een maand geleden een Sorento EX gekocht. Voelt goed, rijd er mee rond, tot afgelopen zaterdag. Een steen vloog door de onderste grille van de voorbumper en raakte de radiator. Ik hoorde geen geluid, niets mis met het dashboard, geen hoge temperatuur. Ik zag echter roze vloeistof rond de voorbumper en identificeerde de koelvloeistoflekkage en een deuk op de radiator. Ook daalde het koelvloeistofpeil.

De EX werd naar de dealer gesleept (kon het niet riskeren om te rijden, het kan oververhitting van de motor veroorzaken). Ze zeiden dat het ongeveer $ 1.000 zou kosten en niet onder de garantie zou vallen. Het ergste is dat er geen onderdelen zijn voor dit nieuwe model, en de serviceadviseur vertelde me dat er geen geschatte tijd was om de nieuwe radiator te bestellen. Wie weet hoe lang ik daarop moet wachten?

De ruimte van de onderste grille aan de voorkant is 'enorm'. Ik vond ook andere kleinere deuken en dode insecten. Ik geloof dus dat Kia een slecht ontwerp heeft gemaakt om de radiator te beschermen.

Dus hier is mijn warme advies. Kijk alsjeblieft naar je radiator en kijk of je radiator al geraakt is en installeer een radiatorbeschermer om problemen zoals de mijne te voorkomen. View attachment 120257 View attachment 120258
Waarom zoek je geen lokale radiatorreparatiewerkplaats en laat je de jouwe repareren? Laat Kia hem eruit halen en je levert de radiator af en laat hem repareren. Als het klaar is, laat Kia hem er weer inzetten. Het zal sneller gaan en ze kunnen de jouwe waarschijnlijk repareren.

#33 ·
Hallo,

Hier hetzelfde probleem, 2021 Sorento Xline, iets raakte de radiator, koelvloeistof lekte en een rekening van $1000 voor vervanging zonder onderdelen in zicht. Ik vroeg of ze de radiator gewoon konden meenemen om te laten stoppen totdat ze de onderdelen kunnen krijgen, maar de dealer wil niet op dat idee ingaan. Ondertussen wachten we. Tot nu toe 3 weken. Ze zeggen dat het onderdeel hier op 1 september zal zijn. Succes.

#34 ·
Hoi,

Zelfde probleem hier, 2021 Sorento Xline, iets raakte de radiator, koelvloeistof lekte en een rekening van $1000 voor vervanging zonder onderdelen in zicht. Ik vroeg of ze de radiator gewoon konden laten stoppen totdat ze de onderdelen kunnen krijgen, maar de dealer wil niet op dat idee ingaan. In de tussentijd wachten we. 3 weken tot nu toe. Ze zeggen dat het onderdeel hier op 1 september zal zijn. Succes.
Geven ze je in de tussentijd een vervangende auto?

#37 · (Edited)
Nee, de dealer gaat helemaal niet helpen. Was er vandaag en heb foto's van de radiator gemaakt. Ik ben verbaasd dat Sorento's niet meer problemen als dit hebben. Ik heb geprobeerd e-mails te krijgen voor de GM en de servicemanager, maar kreeg te horen dat ze niet gegeven konden worden. Ik ben klaar met Kia. Zodra ik dit kan laten repareren, ga ik naar Toyota om in te ruilen. Ik heb 10.000 mijl met deze auto gereden.

#38 · (Edited)
Nee, de dealer gaat helemaal niet helpen. Was er vandaag en heb foto's van de radiator gemaakt. Ik ben verbaasd dat Sorento's niet meer problemen als dit hebben. Ik heb geprobeerd e-mails te krijgen voor de GM en de servicemanager, maar kreeg te horen dat die niet verstrekt konden worden. Ik ben klaar met Kia. Zodra ik dit kan laten repareren, ga ik naar Toyota om in te ruilen. Ik heb 10.000 mijl op deze auto. View attachment 120382
Dat is alsof je een lekke band krijgt en de bandenfabrikant afzweert

#40 · (Edited)
De draadkleur is niet relevant, dat was alles wat ik op dat moment had. Met zwarte draad ziet het er beter uit. Er zijn een paar kleine openingen, maar niets waar een steen doorheen komt. Als je de afmetingen perfect zou willen opmeten en vervolgens een machine het gaas zou laten snijden, zou het misschien iets beter passen. Maar voor een eerste tijdelijke oplossing waar we naar op zoek zijn, is dit het. Gedachten?

#41 ·
Negeer de draadkleur, dat is alles wat ik op dit moment had. Met zwarte draad ziet dit er beter uit. Er zijn een paar kleine openingen, maar niets waar een steen doorheen komt. Als je de afmetingen perfect zou willen opmeten en vervolgens een machine zou gebruiken om het gaas te snijden, zou het misschien iets beter passen. Maar voor een eerste tijdelijke oplossing waar we naar op zoek zijn, is dit het. Gedachten?

View attachment 120391

120392

Neem de meme met een korreltje zout. Dit bereikt eigenlijk alles wat het moet doen. Als het achter de bumper zou zitten, zou het goed zijn. Heb je die zelf gemaakt of gevonden?

#45 ·
Je moet bovenaan beginnen en je een weg naar beneden banen.

Dus ik ben onderaan begonnen en vond de onderkant van de radiator onder de eerste kuip. Ik realiseerde me ook dat de bodemplaat (die ik wil wrappen) in de bumper is geduwd en niet vanuit deze hoek verwijderbaar is (hele bumper moet verwijderd worden).

Van bovenaf, na het verwijderen van de ram-inlaatslang, die door de radiatorsteun gaat (goede zet Kia). Sorry, ik had geen zin om foto's te maken, er zitten meer carrosserieschroeven op elk paneel dan wat ik ooit heb gezien. Je hebt genoeg ruimte om de grillebescherming erin te krijgen en JB weld te plaatsen en vast te houden. Ik kon mijn hand van bovenaf door de onderste grille (vanuit de motorruimte) steken.

Ik wacht nog steeds op de aankomst van mijn gaas 😅. Ik wilde eigenlijk het embleem/de grille eraf halen. Onderweg veel ontdekt.

#47 ·
Je hebt voldoende ruimte om de grillebeschermer erin te krijgen en JB weld te plaatsen en vast te houden. Ik kon mijn hand door de onderste grille (vanuit de motorruimte) van bovenaf steken.
Mijn Elan heeft vierkant gaas op de locaties die je wilt installeren, en de handleiding noemt Sikaflex om ze op hun plaats te houden.

120397

120398

#48 · (Edited)
Goed werk. Van die foto's is het nog steeds moeilijk te zien of je voor te stellen hoe er ruimte is om naar de radiator te reiken.
Waskorf alleen maar om het van de grond te houden trouwens.

120400
Als mijn gaas aankomt, krijg ik betere foto's, maar recht achter de bovenste grill erdoorheen. Veel plezier ermee om daar te komen. Er waren ongeveer 765 carrosserieschroeven (22 daadwerkelijk) om te komen waar ik was. De bovenste carrosserietrim houdt alles prima op zijn plaats. Omdat ik op mijn gaas wacht, heb ik alle schroeven eruit gelaten, omdat ze ook vastgeklikt zitten, dus ik hoef het niet allemaal opnieuw te doen.

#51 ·
View attachment 120399
Oh ja; je kunt het embleem aan de voorkant er daadwerkelijk uithalen terwijl je daar bent. Het is geschroefd en vastgeklikt.
Het is interessant om te zien wat er over- en ondermaats is gebouwd op een Kia. .... Misschien hebben ze al die bevestigingsmiddelen nodig om de voorkant te helpen het gewicht van de zware motorkap op te vangen, aangezien ze niet de moeite hebben genomen om motorkapsteunen toe te voegen:rolleyes::unsure:

#54 ·
Ik denk dat het de demontage waard was. Ik haat het dat het met tie-wraps moest. Als ik ooit gemotiveerd genoeg ben om de hele voorbumper te verwijderen, zal ik aanpassingen maken. Ik ben vergeten er twee te bestellen... en door de manier waarop ik ze heb gesneden, had ik uiteindelijk veel afval. De onderste grille moet worden verdeeld en je moet hem snijden zoals de groene rechthoeken hieronder, dan heb je de hele lengte voor de bovenste en waarschijnlijk de middelste kleine grille. Snijd niet zoals ik deed (rood hieronder) en je hebt maar één bestelling nodig.

#55 ·
Ik vind dat het de demontage waard was. Ik haat het dat het met tie-wraps moest. Als ik ooit gemotiveerd genoeg ben om de hele voorbumper te verwijderen, zal ik aanpassingen maken. Ik ben vergeten er twee te bestellen... en door de manier waarop ik ze heb geknipt, had ik veel afval. De onderste grille moet worden verdeeld en je moet hem knippen zoals de groene rechthoeken hieronder, dan heb je de hele lengte voor de bovenste en waarschijnlijk de middelste kleine grille. Knip niet zoals ik deed (rood hieronder) en je hebt maar één bestelling nodig.

View attachment 120437

View attachment 120438

View attachment 120439
Ziet er netjes uit. Ik heb binnenkort zwarte draad, dus ik zal weer foto's plaatsen.

#62 ·
Ik heb drie van mijn voertuigen bekeken.

Mustang - wijd open voor radiator
Ford Edge - grille beperkt de grootte van deeltjes die door de radiator gaan
BMW motor - heeft een plastic bescherming direct voor de radiator

Bovenstaande auto's hebben een valance die voorkomt dat er iets van de weg tussen de bumper en de radiator komt.

Het lijkt erop dat sommige voertuigen meer bescherming bieden in dit gebied dan andere, waarbij onze Mustang het meest kwetsbaar is.

Waarom zou de verzekering dit type impactschade niet dekken?

#64 · (Edited)
[/QUOTE]
Ik denk dat de grillbescherming veel populairder is bij
Ik heb naar drie van mijn voertuigen gekeken.

Mustang - wijd open voor de radiator
Ford Edge - grill beperkt de grootte van de deeltjes die naar de radiator gaan
BMW motor - heeft een plastic bescherming direct voor de radiator

De bovenstaande auto's hebben een valance die voorkomt dat er iets van de weg tussen de bumper en de radiator komt.

Het lijkt erop dat sommige voertuigen meer bescherming bieden op dit gebied dan andere, waarbij onze Mustang het meest kwetsbaar is.

Waarom zou de verzekering dit type impactschade niet dekken?

View attachment 120592

View attachment 120593

View attachment 120594
De verzekering dekte deze schade wel, de garantie niet.

Ik denk dat de grillbeschermer populairder en zinvoller is voor die performance auto's. Ze zijn lager bij de grond en veel duurder. Zie dit:
.

Het hangt ook af van de omgeving waar je woont. Wegwerkzaamheden, bouwplaatsen, grote vrachtwagens die stenen vervoeren? Of je vaak off-road gaat.

#69 ·
Ik heb wat gaas in de twee onderste grille-openingen geïnstalleerd, en het is een enorme rotklus. Het is best goed geworden, maar ik wou dat Kia het gemakkelijker maakte om onderdelen te verwijderen. Oorspronkelijk wilde ik wat onderdelen verwijderen, maar na te hebben gekeken wat daarvoor nodig was, zei ik: bekijk het maar. Uiteindelijk heb ik het gaas op maat geknipt en vervolgens door de grille-openingen geduwd en vastgezet met tie-wraps. Hopelijk blijft het zitten.

#70 ·
Ik heb wat gaas geïnstalleerd in de twee onderste grille-openingen, en het is een hele klus. Het is best goed geworden, maar ik wou dat Kia het gemakkelijker maakte om onderdelen te verwijderen. Oorspronkelijk wilde ik een paar onderdelen verwijderen, maar na te hebben gekeken wat er voor nodig was, zei ik: laat maar zitten. Uiteindelijk heb ik het gaas op maat geknipt en vervolgens door de grille-openingen geduwd en vastgezet met tie-wraps. Hopelijk blijft het zitten.
View attachment 120820 View attachment 120822
Goede keuze om die route te volgen en niet te demonteren. Ik wou dat ik de mijne ook gewoon had gevouwen en gestopt. Ik denk dat het echte "voordeel" dat ik had door van bovenaf te werken, de uitlijning en het gemak van bevestiging was. Mooie haakse pick-tool, dat is hetzelfde wat me hielp om het gaas op zijn plaats te krijgen.

Heeft er al iemand de middelste/bovenste grille gedaan? Ik wou dat ik bij mijn eerste snede oplettender was geweest, zodat ik het allemaal in één keer had kunnen doen.