Kia Forum banner

Code P0350 en dan geen vonk

7.4K views 11 replies 2 participants last post by  leo42.2875  
#1 · (Edited)
Al een tijdje vertoont mijn 2004 Sorento EX een code die willekeurige misfires aangeeft op cilinders 1, 3 en 5. Omdat het alleen de oneven cilinders waren, besloot ik de kabelset te vervangen, en ook de bougies. De bougies die al in de auto zaten waren Autolite AP3924, dus ik gebruikte dezelfde weer, maar dan de Platinum-versie. De bobines op cilinders 4 en 6 zijn 12 maanden geleden vervangen. Ik heb het werk gisteren gedaan en hoewel de motor gemakkelijk genoeg startte, liep hij langzamer dan normaal stationair en tijdens de proefrit was de motor onrustig en had hij geen vermogen. Hij rapporteerde een P0350-code (Ignition Coil Primary/Secondary Circuit Malfunction).

Denkend dat een van de bobines misschien niet vuurde, zette ik de motor af toen ik thuiskwam en trok ik de 3-draads kabel los van de bobine die ik 12 maanden geleden niet had vervangen (#2). Als de motor hetzelfde zou lopen, zou ik weten dat de oude #2 bobine defect was. De auto startte met moeite, liep misschien 10 seconden slecht en sloeg toen af. Sindsdien start de motor niet meer, zelfs niet nadat ik de #2 bobine weer heb aangesloten.

1. Er is geen vonk (ik heb het getest door bougie #1 te verwijderen, terug in de bougiedop te plaatsen en de bougie te aarden terwijl de motor werd rondgedraaid)
2. Ik heb gecontroleerd of de zekeringen ING1, ING2, ECU en Motor allemaal in orde waren.
3. Ik heb gecontroleerd of de brandstofpomp werkt. Een goede snuif startspuit in de inlaat leverde ook geen verbranding op.
4. Ik ontdekte dat een van de 3 draden in de connector voor bobine #6 uit de stekker was geduwd (de rode draad) en dus niet was aangesloten. Dit was waarschijnlijk de oorzaak van de slechte prestaties om mee te beginnen. Ik heb dit gecorrigeerd en alle 3 de draden zitten nu stevig op hun plaats.
5. Na wat advies dat ik op internet vond over P0350-codes, heb ik de accu een paar uur losgekoppeld om de ECU te resetten voor het geval deze 'iets slechts had geleerd'.
6. Stroom en aarde naar de bobines zijn geverifieerd.

Waarom heb ik geen vonk?
Wat kan ik nog meer bekijken?

#4 · (Edited)
De enige OBDII-code die werd weergegeven voordat ik de ECU reset, was P0350. Voordat ik de bougies en kabels verving, was er geen P0350-fout, maar er waren er wel een paar die willekeurige misfires op cilinders 1, 3 en 5 aangaven.

Ik heb echt niet veel veranderd. Alleen de bougies en ontstekingskabels. Na de vervanging werd een enkele draad naar een van de bobinepakketten niet goed aangesloten en ik liet de motor draaien met een bobinepakket losgekoppeld.

Wat is een 'gezondheidscheck'?

#5 ·
Update... Ik heb een slimme kleine oscilloscoop aangeschaft en heb kunnen vaststellen dat de bobines elk een triggerpulsreeks van de ECU ontvangen, maar ik krijg nog steeds geen vonk.
Ik controleer op vonken door een bougie te verwijderen, deze terug in de laars te plaatsen, de schroefdraad tegen het blok te aarden en in de opening te kijken naar een vonk terwijl iemand de motor voor mij ronddraait.

De pulsen pieken op 6 VDC en ik vraag me af of dat correct is.

Image
Image

Dit werd verkregen door de sockets van de bobine-stekker te verwijderen, ze terug te steken op de pinnen van de bobine en een draad aan de triggertterminal te klemmen.
Het signaal zag er hetzelfde uit bij meting aan de ECU (dwz geen spanningsval).

#7 ·
Correct. Besturingspulsen, maar geen vonk. Ik heb 12V stroom gecontroleerd, maar de aarde doet iets vreemds. Zoals u op de foto kunt zien, heb ik een draad van mijn multimeter aangesloten op de aarddraad van cilinder 2's COP (en gecontroleerd dat deze de andere 2 draden niet raakt) en de andere draad op de negatieve pool van de batterij. De andere twee COPs zijn losgekoppeld. Met alles uitgeschakeld, leest het 3Ω. Wanneer ik de sleutel op Run zet, leest het ~350Ω. Als ik de motor start, leest het 6 MΩ. Nadat ik de motor heb proberen te starten, maar de sleutel nog in de Run-stand staat, leest het ~1 MΩ. Wanneer ik de sleutel uitzet, daalt het naar 70Ω totdat het hoofdrelais uitschakelt, waarna het weer terugkeert naar 3Ω.

Ik besef dat die waanzinnig hoge weerstanden waarschijnlijk de oorzaak zijn van het ontbreken van een vonk. Nu moet ik uitzoeken wat die waanzinnig hoge weerstand veroorzaakt.

De ECM rapporteert nu een P1631. Die fout kan geassocieerd worden met CAN-bus communicatieproblemen, dus misschien verstoort de gekke aarde ook de CAN-bus.

Terwijl de sleutel in de Run-stand staat, begint de toerenteller, die normaal niet werkt, als een gek rond te springen... niet in een herkenbaar patroon, maar op een gekke, willekeurige manier.

#8 ·
Ik wil graag dat u de 12 VDC bevestigt, gebruik een gloeilamp testlamp.
Image

Circuits (onbelast) kunnen spanning vertonen, maar zijn niet in staat om vermogen (ampère) te ondersteunen.

Bevestig vervolgens de aarde met het lampje, van batterij (+) naar COP-aarde (-), voer deze tests niet uit zonder de belasting (lampje).

Ik vermoed dat u een slechte verbinding heeft in een van deze circuits.

#9 ·
Oké. Ik probeer morgen het licht.

Ik heb het schema bekeken en gemerkt dat de massalijnen van de COPs door een connector gaan en dan direct naar de massa gaan op de plaat die de ECU onder de vloerbedekking aan de passagierskant vasthoudt. Ik heb de weerstand tussen de COP-massa en de ECU-plaat gemeten en het was 2Ω. Cool.

Image

Ik heb de positieve draad van mijn meter aangesloten op de grote aardingsbout aan de achterkant van het inlaatspruitstuk en de negatieve draad op de negatieve pool van de batterij. Het was ook 2Ω. Cool.

Maar hier is de kicker: toen ik de sleutel in de Run-stand draaide, schoot de weerstand omhoog naar ~200Ω. Toen ik de motor startte, ging de weerstand naar ~8MΩ. Toen ik stopte met starten, daalde de weerstand naar ~600MΩ en toen ik de sleutel op Off draaide, daalde de waarde terug naar 2Ω nadat de hoofd- en ventilatorrelais opengingen. De weerstand tussen de massa van de motor en de negatieve pool van de batterij veranderde afhankelijk van de stand van de sleutel. Zou de weerstand tussen de motor en de negatieve pool van de batterij niet altijd iets van 2Ω moeten zijn? Ik bedoel, als er 8MΩ weerstand is tussen de massa van de motor en de massa van de batterij, zou dat dan functioneel geen open circuit zijn? Wat zou zulk gedrag kunnen veroorzaken?

#11 ·
Probleem opgelost. Het was de ontstekingsfoutsensor (IFS).

Ik merkte dat de 12V-voeding naar de COPs volledig via de IFS wordt geleverd. Zoals u aangaf, daalde de spanning die uit de IFS naar de COPs kwam tot 7V toen er belasting was tijdens het starten. Toen ik hem loskoppelde en de COPs rechtstreeks van de batterij voedde, kreeg ik een vonk. Dus ik haalde de IFS los en omzeilde hem door contactdozen 1 (voeding naar IFS) en 2 (voeding naar COPs) van de kabelboom te verbinden, zodat de COPs hun 12V rechtstreeks van de voedingslijn voor de IFS zouden krijgen.

De Sorento start en loopt nu en mijn bypass werkt totdat de nieuwe IFS over een paar weken arriveert.