Kia Forum banner

Positie nokkenasketting ?

1 reading
129K views 12 replies 5 participants last post by  Haydenbrexrode  
#1 ·
Proberen de nokkenasketting correct uit te lijnen, met behulp van de bijgevoegde afbeelding.

Ik heb de krukas op TDC (Top Dead Center) en de uitlaatnokkenas (links op de afbeelding) op de markering (gat op de poelie komt overeen met rode stip erachter).

Echter, op de uitlaatnokkenas (links op de afbeelding) is er een lijn in de CWT-box aan de bovenkant gesneden... maar aan de achterkant op het kettingtandwiel (as-zijde) is er een halve cirkel uitgesneden op het tandwiel net onder de tanden.

Op het inlaatnokkenastandwiel (rechts op de afbeelding) is er een driehoekmarkering (zoals op de afbeelding), maar aan de achterkant (as-zijde) is er nog een driehoekmarkering (10 tanden verder).

Het lijkt erop dat Kia/ probeert alle doe-het-zelvers te verwarren!

Welke markeringen zijn correct om te gebruiken?

Attachments

#2 ·
Ik zou je instinct volgen en niet de foto. Meestal zijn diagrammen zoals deze universeler en zul je hier en daar kleine veranderingen vinden. Als je bij je krukas bent gekomen, heb je genoeg vaardigheid om je oordeel te gebruiken over dat soort discrepanties in diagrammen.

#3 ·
Ik heb net een klepvervanging gedaan op de 2008 Hyundai Accent 1.6L van mijn zoon (zelfde als de RIO)... De CVT op de inlaatnokkenas en de uitlaatnokkenas hebben markeringen aan de andere kant (binnenin de motor) en als je de afbeelding omdraait (kijk naar de andere kant van beide nokkenassen) zie je ze... Kijk ook naar de eerste twee nokkenaslobben die weg bewegen van de ketting... Ze wijzen naar elkaar --> <-- ... De ketting heeft twee zwarte schakels waarop de markeringen zouden moeten staan... Wees voorzichtig met de kettingspanner in het midden, want deze is van plastic en kan breken en draai de bouten aan volgens het KIA/Hyundai motormanual... Houd de ketting strak aan de onderkant en de speling aan de bovenkant... De spankrachtveer brak op zijn 1.6L en alle 8 inlaatkleppen waren verbogen... Ik heb de kleppen vervangen en ze op de klepzittingen van de kop geslepen en de motor loopt prima... Gebruik een nieuwe koppakking, kleppendeksel en uitlaatpakking en je bent klaar... Dave

• Like
Reactions: nazifiy947
#4 · (Edited)
Positie van de nokkenasketting
De helft van de cilinderkopbouten (aan de uitlaatzijde) bevinden zich op een zeer slechte locatie.....onder de nokkenas.....dus de uitlaatnokkenas moet worden verwijderd om erbij te kunnen komen.....dit creëert de mogelijkheid om een fout te maken bij het uitlijnen van de ketting.
Ik vraag me af of dit een "speciaal" ontwerp van Kia/Hyundai is, of dat anderen motoren zo bouwen?
Het diagram bleek totaal nutteloos te zijn vanwege verwarrende markeringen aan beide zijden van de tandwielen.
Uiteindelijk heb ik gewoon een gezonde verstand benadering gebruikt:
Cil1 op TDC gezet (gat op de uitlaatnokkenas uitgelijnd met rode stip), vervolgens de nokken van de inlaat- en uitlaat tuimelaar van Cil1 op dezelfde hoogte gebracht (door de afstand van de punt van de nokken tot de tuimelaarhouder te meten).
De veerspanner is ook een "speciaal" apparaat.....veer binnenin, en olie stroomt door enkele kleine gaatjes.... het werkt als een cilinder met enige vertragingen
Het bovenste deel houdt de ketting op een vaste afstand, het onderste deel oefent spanning uit.
Gebroken veer = slechte kwaliteit veer!
Mijn probleem begon met een gebroken spie (borgclip) op de krukas, die de poelie van de distributieriem op zijn plaats hield......resulteerde in verbogen kleppen!
Bedankt voor alle reacties!

#5 ·
Andere kleine Aziatische auto's doen dit. en sommige oude Volkswagens. Ik heb niet genoeg met kleine dingen anders dan deze gespeeld om te bevestigen, maar het is niet alleen Hyundai.

#6 ·
Alleen... U zou blij moeten zijn te horen dat deze motoren van het "interferentie"-type het WEL overleven om nog een dag te draaien... (meestal zonder een grote koprevisie)... Ik heb een speciale klepveerverwijderingstool gekocht die eruitziet als een grote centerpons... Ik maakte het verwijderen en opnieuw installeren van de kleppen GEMAKKELIJK... Correct aandraaien is VERPLICHT bij de aluminium koppen... Ik hoop dat u de kleppen heeft ingeslepen op de klepzittingen... want dit is een GROTE fout bij de eerste klepwerkzaamheden... Ze zullen niet goed sluiten en u zult een lage compressie hebben (zo niet)... Op de 1.6L van mijn zoon brak de veerspanner van de distributieriem waardoor de distributieriem beschadigd raakte (had 5k op die riem) en de mechanische timing verschoof... Met mijn arbeid (gratis) en onderdelen van rockauto.com hebben we hem voor minder dan $300 weer op de weg gekregen... Blij dat het geen 2.0L was die in de Elantras en Spectras werd gebruikt, omdat die zichzelf echt vernietigen met kleppen die door de bovenkant van de zuigers gaan... Ik heb twee van de 1.6L gezien met alleen verbogen inlaatkleppen.... Houd ons op de hoogte van uw resultaat... Dave

#7 ·
Positie van de nokkenasketting --P0016 P0016 - Krukaspositie - Nokkenaspositie correlatie

Motor lijkt prima te lopen, misschien een klein beetje merkbaar vermogensverlies, maar de Check Engine Light gaat aan en Scantool toont P0016 - Krukaspositie - Nokkenaspositie correlatie

Heb onderzoek gedaan naar deze fout: --De computer telt signaalpulsen van de krukassensor en nokkenassensor ....als deze niet overeenkomen met de ideale instellingen.....FOUT P0016 !

Het is gemakkelijk om 1 tand op de distributieriem verkeerd te zitten, dus ik heb de distributieriem opnieuw gedaan om er zeker van te zijn dat deze op de markeringen tussen de krukas en nokkenas (uitlaatnokkenas) staat....krijg nog steeds dezelfde fout!

Maar aangezien de nokkenassensor zich bovenop de inlaatnokkenas bevindt, vermoed ik nu de verkeerde uitlijning van de KETTING ertussen.

Helaas heb ik voor de KETTING-uitlijning 3 instructies gevonden (zie bijgevoegde afbeeldingen) en ze zijn verschillend:

Instructie #1 markeringen staan ver aan de zijkanten, uitlaatnokkenas rond 9 uur, inlaatnokkenas rond 3 uur
Instructie #2 markeringen staan boven/dicht bij de bovenkant, 4 kettingschakels ertussen
Instructie #3 markeringen staan boven/dicht bij de bovenkant, 5 kettingschakels ertussen

Ik denk dat de beste hulp zou zijn als iemand me kan vertellen wat ik zou moeten zien als ik op TDC sta en in het gat van de nokkenassensor kijk....wat is de positie van die signaalzender?
Nokkenassensor komt er heel gemakkelijk uit, slechts één bout van 10 mm, dan draaien en optillen.
(zie bijgevoegde afbeelding van de nokkenassignaalzender)

Suggesties worden op prijs gesteld!

Attachments

#8 ·
De juiste positie voor de cvvt G4ED-motor is de eerste foto die u heeft geplaatst. De markeringen zijn gemakkelijk te zien, dan kunt u het niet missen. Als obd rapport P0016 meldt, staat uw motor uit fase! Plaats een foto van de andere kant (passagierskant) van de nokkenas. Dit is de mijne:

Image

U kunt zien dat met de distributieriem nokkenastandwielmarkering in positie (het kleine gat gecentreerd op de cilinderkopmarkering), aan de andere nokkenas er een gat is dat zich in dezelfde positie moet bevinden:

Image

LET OP: MIJN VERSIE IS 1.4 ZONDER CVVT, dus ik kan niet garanderen dat de positie in 1.6 hetzelfde is, maar voor zover ik weet verandert de positie van de markering aan de rechterkant niet van 1.4 naar 1.6. Gebruik in ieder geval de markeringen op de nokkenassen en de ketting, ook zonder schema zijn deze duidelijk te zien op beide en, bovenal, start de motor niet als u er niet 100% zeker van bent, anders kunt u schade aanrichten. Dit zijn interferentiemotoren!

Attachments

#9 · (Edited)
nokkenasketen positie

dank u voor "blkid" voor het antwoord en de foto's

tussentijd heb ik mijn "reserve" cilinderkop (verbogen kleppen) gebruikt om de dingen uit te zoeken:

dit is wanneer je de dingen bekijkt vanaf de bestuurderskant (accu/luchtfilter)

--twee kettingschakel aan één kant is zwart geschilderd--moeilijk te zien als het in olie zwemt
--de groef op de CVVT-trommel is één markering
--op het inlaatkettingtandwiel zit een pijl/driehoek markering net onder een tand

dus alles wat ik hoefde te doen is:

1) krukas en nokkenas naar TDC zetten
2) het midden van de zwarte kettingschakel uitlijnen met de CVVT-behuizingsmarkering
3) het midden van de andere zwarte kettingschakel uitlijnen met de pijltjesmarkering van het inlaattandwiel
er zouden 6 kettingschakels moeten zitten tussen de twee zwarte kettingschakels

er zijn meer markeringen op beide kettingtandwielen aan de binnenkant, negeer ze gewoon

gebruikte mijn ELM 327 OBD-apparaat en Scantool-programma om P0016 te wissen, het is nu weg!
Bedankt voor alle steun en hulp!:)

Attachments

#10 · (Edited)
Bedankt voor "blkid" voor de reactie en de foto's

tussen haakjes, ik heb mijn "reserve" cilinderkop (verbogen kleppen) gebruikt om de dingen uit te zoeken:

dit is wanneer je de dingen van de bestuurderskant (accu/luchtfilter) bekijkt:

--twee kettingschakels aan één kant zijn zwart geschilderd - moeilijk te zien als het in olie zwemt
--de groef op de CVVT-trommel is één markering
--op het inlaatkettingtandwiel zit een pijl/driehoek-markering net onder een tand

dus alles wat ik hoefde te doen is:

1) krukas en nokkenas naar TDC zetten
2) het midden van de zwarte kettingschakel uitlijnen met de CVVT-behuizingsmarkering
3) het midden van de andere zwarte kettingschakel uitlijnen met de pijltjesmarkering van het inlaatkettingtandwiel
er zouden 6 kettingschakels moeten zitten tussen de twee zwarte kettingschakels

er zijn meer markeringen op beide kettingtandwielen aan de binnenkant, negeer deze gewoon

gebruikte mijn ELM 327 OBD-apparaat en Scantool-programma om P0016 te wissen, het is nu weg!
Bedankt voor alle steun en hulp!:
Als je je tweede foto ziet:
Image

De positie van de nokkenasmarkering lijkt goed. De kettingschakelmarkeringen zijn niet gefaseerd ten opzichte van de nokkenassen omdat het draaien ervan hun positie verliest en dat is normaal. Als je de ketting in positie zet met hun markeringen op de nokkenasmarkeringen, is de positie van beide nokkenassen hetzelfde. Dus, op je nieuwe cilinderkop, gebruik de 2 markeringen op de nokkenastandwielen, gecentreerd op de kettingschakelmarkeringen en de klus is geklaard!

Als je de ketting van de kapotte cilinderkop kunt verwijderen, plaats dan een foto van beide kanten van de ketting. Aan één van de 2 zijden heeft 2 mesh een andere kleur.

Edit: dit is het schema van het nokkenasgedeelte voor de cvvt-versie:

Image

Edit 2: OK, als ik de foto beter bekijk, lijkt het erop dat je al goed gepositioneerde kettingschakelmarkeringen hebt die, vergeleken met mijn versie, donkerder zijn (op mijn ketting zijn in plaats daarvan de mesh-markeringen brons/goud). Ik heb je hele bericht niet gelezen!!!

#11 · (Edited)
Positie van de nokkenasketting

Bedankt voor de info en de onderdelenlijst,
Een paar dagen verder nu, en alles werkt goed, geen foutcode meer
Hier zijn nog een paar close-up foto's, de "zwarte" schakels van de ketting zijn beter zichtbaar
Weet niet zeker, wat te doen met de oude cilinderkop?
Hij heeft minstens 4 verbogen kleppen, is het de moeite waard om ze te vervangen en te verkopen of te bewaren als reserve?

Attachments

#12 ·
Meestal beschadigt een verbogen klep ook de klepzitting (het hangt ervan af hoe erg deze verbogen is), dan is het hoogstwaarschijnlijk ook nodig om de klepzittingen te slijpen. Als je een nieuwe cilinderkop hebt gekocht, houd je dan aan de oude, om te voorkomen dat je ander geld uitgeeft. Je kunt de goede componenten hergebruiken als reserveonderdelen, in de hoop dat je ze nooit nodig hebt!

#13 ·
Kia/hyundai 1.6L cvvt G4ED nokkenas ketting positie.

Oké, het is echt gemakkelijk om het goed te doen, heb het net zelf gedaan.
1e: zet de uitlaatnokkenas op TDC, er zit een klein gaatje in het distributietandwiel en een inkeping in het buitenlager (buitenkant van de kop) als die op één lijn liggen, staat je uitlaatnokkenas op TDC. Aan de kant waar je ketting zit, zit een inkeping direct boven de bovenste tand op het tandwiel.
2e: aan de passagierskant van de inlaatnokkenas zit een gat aan het uiteinde van de as. Zorg ervoor dat deze omhoog wijst. Zoek de markering op de achterkant van de inlaatnokkenas (richting de bestuurderskant), er zit een kleine pijl op een van de tanden.
3e: zoek de twee afwijkend gekleurde (donkerdere) kettingschakels. Plaats er een op de tand onder de inkeping op de uitlaatnokkenas en een op de tand met de pijl op de inlaatnokkenas. Er moeten 6 schakels tussen beide markeringen zitten of in totaal 8 schakels tellen van de ene markering naar de andere. Er moet speling bovenop de ketting zitten en spanning onderop. Het gat aan de passagierskant van de inlaat moet nog steeds omhoog wijzen.