Kia Forum banner

2018 Rio 5-deurs - Verwijdering van de achterlichtcombinatie

1 reading
4.2K views 12 replies 4 participants last post by  dylanhamada  
#1 · (Edited)
Hallo, nieuweling hier. Zou echt wat hulp kunnen gebruiken bij het verwijderen van de achterlichtunit van mijn 2018 Rio 5-deurs.

Het is de eerste keer dat ik de achterlichtunit heb moeten vervangen, en net als bij de meeste andere auto's die ik heb gehad, dacht ik dat dit een snelle trip naar de winkel zou zijn voor een nieuwe lamp, en een proces van 10-15 minuten.

Drie uur later zit ik hier op internet om hulp te vragen.

De handleiding en de Gen 4 Rio-servicemanuals die ik op internet heb gevonden, laten het lijken op een eenvoudig proces waarbij je twee schroeven verwijdert die de unit op zijn plaats houden, en vervolgens de unit uit de carrosserie schuift.

Dat werkt niet. Er moet een clip of een ander type bevestigingsmiddel in de buurt van de voorkant van de unit zitten. Ik kan er niet bij, en ik wil het niet proberen open te wrikken, want als ik dat ding kapot maak, kost het meer dan een kapotte lamp.

Ik heb deze forums doorzocht, maar heb geen draad gevonden over een Gen 4 hatchback. Het kan lijken op sommige oudere generaties, maar ik wil niet op een vermoeden afgaan, en sommige vergelijkbare draden laten zien dat de Gen 4 in ieder geval genoeg verschilt.

Ik kan geen andere manier zien om bij deze clip/bevestiging te komen dan de binnenste plastic carrosseriepanelen in de kofferbak te verwijderen. Wat een gedoe. Kan iemand advies geven?

Hier is een video die laat zien hoe de unit eruitziet en het binnenste carrosseriepaneel.

#8 ·
#3 ·
Ik moest de mijne verwijderen toen ik een trekhaak monteerde, na het verwijderen van de 2 schroeven. Je moet aan de montage trekken om de 2 pinnen van de spatbord los te maken. Normaal gesproken zijn dit 2 rubberen grommets en schuiven ze er zo uit. Niet het geval bij de Rio, het zijn plastic inzetstukken en metalen pinnen op de achterlichtassemblage. Het kost veel kracht om ze los te maken, ik heb het erover dat ze zouden breken. Ik heb wat vet op de pinnen gedaan, hopelijk komen ze de volgende keer gemakkelijker los.

#4 ·
Ik moest de mijne verwijderen toen ik een trekhaak plaatste, na het verwijderen van de 2 schroeven. Je moet aan de montage trekken om de 2 pinnen van de spatbord los te maken. Normaal gesproken zijn dit 2 rubberen grommets en schuiven ze er zo uit... niet het geval bij de Rio, het zijn plastic inzetstukken en metalen pinnen op de achterlichtassemblage. Het kost veel kracht om ze los te maken, ik heb het erover dat ze zouden breken. Ik heb wat vet op de pinnen gedaan, hopelijk komen ze de volgende keer gemakkelijker los
Ik heb vorige week ook een trekhaak (Draw-Tite 25004) laten installeren door mijn Kia-dealer... kunt u delen wat u trekt met uw Kia Rio... Ik heb gelezen dat de Kia Rio niet is ontworpen om lasten van meer dan 700 lbs (zonder elektrische achterremmen) en 1.100 lbs met elektrische achterremmen te trekken... en het wordt ook geadviseerd dat u deze lasten niet regelmatig moet trekken... omdat de Kia Rio niet is ontworpen om zware lasten te trekken... Ik gebruik de trekhaak voor een fietsenrek voor mijn kleinkinderen... Ik ben geĂŻnteresseerd in wat u met uw auto heeft kunnen trekken... Opmerking: Ik heb de 1 1/4 inch trekhaak...

#5 ·
Net als bij je fietsenrek, weet ik zeker dat je een kleine aanhanger zou kunnen trekken, misschien onder de 1500 lbs, dat zou prima zijn, maar de cvt zou de zwakke plek zijn. Ik had een Chevy Sonic waar ik veel mee heb gesleept en die zwaar overbeladen was en geweldig stand hield, zelfs met 180.000 op de teller, hoewel die een gewone transmissie had.

#6 ·
Net als je fietsenrek, ik weet zeker dat je een kleine aanhanger zou kunnen trekken, misschien onder de 1500 lbs, dat zou prima zijn, maar de cvt zou de zwakke plek zijn, ik had een Chevy sonic waar ik veel mee heb gesleept en die zwaar overbelast was en het geweldig hield, zelfs met 180000 op de klok, hoewel die een gewone transmissie had
Bedankt!!
View attachment 126462

View attachment 126463

#9 ·
Ik heb een 5-deurs, en ja, het kostte brute kracht. Ik probeerde een plastic gereedschap en ik kraakte een klein beetje en moest het aan elkaar lijmen. Als je je niet prettig voelt om zo hard aan de lampassemblage te trekken, breng het dan naar een Kia-dealer en als ze het kapot maken, moeten ze betalen voor een vervanging. Ik ga niet liegen, op mijn 5-deurs uit 2022 trok ik de hele auto naar me toe, toen plopte het los, ik weet niet zeker wat voor soort idioot ingenieur dit heeft ontworpen.

#10 ·
Ik heb een 5-deurs, en ja, het kostte brute kracht, ik probeerde een plastic tool en ik scheurde een klein beetje en moest het aan elkaar lijmen, als je je niet comfortabel voelt om zo hard aan de lampassemblage te trekken, breng het dan naar een Kia-dealer en als ze het kapot maken, moeten ze betalen voor een vervanging. Ik ga niet liegen, op mijn 2022 5-deurs trok ik de hele auto naar me toe en toen popte het los, ik weet niet zeker wat voor soort idioot ingenieur dit zou ontwerpen
Verdomme. Niet iets wat ik met brute kracht wil forceren.

Ik denk dat er een manier moet zijn om toegang te krijgen tot wat de lampassemblage aan de spatbord vasthoudt, van binnenuit de kofferbak. Waarschijnlijk moet je een deel van de kofferbakbekleding verwijderen, en je hebt gelijk, dat zou het een domme ontwerpkeuze maken.

Ik vond deze video van hetzelfde proces voor een 2016 Sorento. Ziet het bevestigingsmechanisme er bekend uit?

#11 ·
Image
Ik denk dat dit de exacte montage is. Zag het op eBay. Het lijkt erop dat het alleen de twee schroeven aan de linkerkant zijn en twee pushpins aan de rechterkant.

Als dat het geval is, zou ik het er gewoon uit moeten kunnen trekken na het verwijderen van de twee schroeven, maar verdomme, het is een hel.

#13 ·
Ja, dat is dezelfde, en de 2 pinnen rechtsboven op de foto. De meeste fabrikanten laten ze heel gemakkelijk los in rubberen grommets, in dit geval zijn ze van plastic. Als je het eenmaal hebt verwijderd, doe er dan wat vet op voor de volgende keer.
Geweldige tip. Dat ga ik doen.

Mijn grootste probleem was gewoon om grip te krijgen aan beide kanten, zodat ik genoeg kracht kon uitoefenen om het eruit te trekken.

Ik had een ratelband, dus ik schoof het ene uiteinde tussen het taps toelopende uiteinde van de lampassemblage (in de buurt van de drukknopen) en gebruikte dat als een lasso terwijl ik met mijn vrije hand aan het andere uiteinde van de assemblage trok. Even gewrik, en een paar seconden later kwam het eruit.