Kia Forum banner

Geluid upgraden

17K views 43 replies 14 participants last post by  tgatestyler0427  
#1 ·
Hallo! Ik heb de 2023 Sportage Hybrid SX en vind het premium geluid erg teleurstellend. Ik overweeg een subwoofer-upgrade. Ik denk momenteel aan de JBL BassPro reservewiel-subwoofer of de Audison APBX10AS shallow box. Heeft iemand zijn geluidssysteem geüpgraded? Waar hebben jullie voor gekozen? Ik zou graag beoordelingen horen van beide subs die ik heb vermeld als iemand er ervaring mee heeft. Bedankt!

#5 ·
Ik heb de Cerwin Vega reservewielsubwoofer geïnstalleerd en dat was alles wat de auto echt nodig had. Het maakte van de stereo wat Kia had moeten bouwen. Ik ben verder gegaan en heb andere luidsprekers etc. toegevoegd, maar als ik te horen had gekregen wat ik alleen al door het installeren van de sub zou horen, zou ik het inderdaad premium geluid noemen. JBL maakt er ook een en ik heb gehoord dat die ook geweldig zou zijn, maar ik heb hem nog nooit in het echt gehoord. Ik denk dat beide recht zullen doen aan het maken van Premium Sound....
https://www.amazon.com/gp/product/B07FY9BPVR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

#6 ·
Ik heb de Cerwin Vega reservewielsubwoofer gedaan en dat was alles wat de auto echt nodig had. Het maakte van de stereo wat Kia had moeten bouwen. Ik ben verder gegaan en heb andere luidsprekers etc. toegevoegd, maar als mij was verteld wat ik alleen al door het installeren van de sub hoorde, zou ik het inderdaad premium geluid noemen. JBL maakt er ook een en ik heb er ook over gehoord dat het geweldig is, maar ik heb het nog nooit in het echt gehoord. Ik denk dat beide recht zullen doen aan Premium Sound.... https://www.amazon.com/gp/product/B07FY9BPVR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Waar heb je het audiosignaal afgetapt?

#10 ·
Ik heb een 2023 Sportage hybride LX. Geen Harman Kardon, 12,3" display.
Ik heb net de standaard luidsprekers vervangen door Alpine R2-S65, achter & Alpine-R2-S65C voor. Ik heb ook een KTA-30FW-Tough-Power-Pack toegevoegd.
Omdat het een hybride is, was het stroomverbruik een factor voor hoeveel wattage ik moest gebruiken. De versterker is een 4-kanaals versterker,
75 watt RMS x 4 bij 2 of 4 ohm. Stroomverbruik is ~ 6,25
Ik verwachtte slechts een 10% - 20% "merkbaar verschil" in geluidskwaliteit, maar de upgrade overtrof mijn verwachtingen ruimschoots.
Ik had de versterker gemonteerd bovenop de transmissietunnel, passagierskant, achter de plastic afdekking, zeer netjes.

#11 ·
Hallo! Ik heb de 2023 Sportage Hybrid SX en vind het premium geluid erg tegenvallen. Ik overweeg een subwoofer upgrade. Ik denk momenteel aan de JBL BassPro reservewiel sub of de Audison APBX10AS shallow box. Heeft iemand zijn geluidssysteem geüpgraded? Waar hebben jullie voor gekozen? Ik zou graag reviews horen van beide subs die ik heb genoemd, als iemand er ervaring mee heeft. Bedankt!
Een beetje laat, maar ik heb een X line en heb alle speakers geüpgraded naar punch en het klinkt zoveel beter. Heb ook een Rockford Fosgate 500x1 versterker en 12. De installatie in de deuren is zo makkelijk! Ze hebben het echt gemakkelijk gemaakt om de deurpanelen te verwijderen. Ik heb het naar een winkel gebracht om de versterker te installeren. Ze hebben gewoon de speaker voor de RCA's afgetapt. Ik was een beetje pissig toen ik erachter kwam dat de dashboard speaker leeg was op de x line, dus die speaker ligt gewoon nieuw in de doos 🙄

#15 ·
Ik heb geen foto's gemaakt en ben zonder de auto uit de stad. Maar hier is een foto die ik online heb gevonden en gemarkeerd met de rood/groene cirkel die laat zien waar de moer zit die ik voor de + aansluiting heb gebruikt. Ik heb de draad aan de voorkant omhoog geleid, waar dat neerklapbare stuk plastic al draden onder heeft. Ik moest het plastic wel een beetje trimmen om alles weer goed vast te kunnen klikken.

Attachments

#16 ·
Ik heb geen foto's gemaakt en ben zonder de auto de stad uit. Maar hier is een foto die ik online heb gevonden en gemarkeerd met de rood/groene cirkel die laat zien waar de moer zit die ik voor de + aansluiting heb gebruikt. Ik heb de draad aan de voorkant omhoog geleid, waar dat afdalende stuk plastic al draden heeft die eronder omhoog komen. Ik moest het plastic wel een beetje trimmen om alles weer goed vast te kunnen klikken.
Perfect! Bedankt voor je hulp, dat wordt zeer gewaardeerd. Ik heb de cerwin vega al, ik heb ze gemaild met de vraag of ik de dual voice coil bedrading kan gebruiken voor de Left/Right high level input in plaats van speakers, wachtend op antwoord.

#17 ·
Eerst moet je onthouden dat hybride en niet-hybride verschillende configuraties hebben voor 12V. Hybrides hebben geen fysieke 12V-accu, het trekken van te veel stroom uit de hybride versie kan mogelijk problemen veroorzaken. Dat gezegd hebbende:

je kunt dit allemaal doen zonder ooit het dashboard uit elkaar te halen, omdat je het allemaal vanaf onder de passagiersstoel kunt doen (behalve voor het voeden van de aftermarket-versterker). De fabrieks luidsprekerkabel is goed genoeg voor 100 watt. Dus als je nieuwe deurluidsprekers plaatst met een rms van minder dan dat, dan zit je goed en is het een gemakkelijke luidsprekervervanging. De fabriekssubwoofer is denk ik een dual voice coil, maar dit is nog niet bevestigd, maar er is bedrading in de fabrieksversterker die dit suggereert.

Je zou je eigen versterker moeten toevoegen en de fabrieksversterker moeten omzeilen voor in feite de deurluidspreker en de sub. De voorste pilaar- en middenluidsprekers zijn prima. Koppel de ingang en uitgang van de gewenste luidsprekers los van de fabrieksversterker (onder de passagiersstoel) en stop die ingangen en uitgangen in je eigen versterker. Het zit onder de passagiersstoel, dus niet zo moeilijk.

Het probleem komt voort uit het feit dat het 12V-systeem geen eigen fysieke accu heeft. Je kunt het aansluiten, maar ik probeer erachter te komen hoeveel ampère je veilig uit dat 12V-systeem kunt halen voordat de auto gek wordt. Omdat aftermarket-versterkers meer ampère uit het 12V-systeem trekken.

ik wil graag 2 versterkers toevoegen. 1 voor de luidsprekers en 1 voor de sub. Maar op dit moment kijk ik naar versterkers die in totaal maximaal 140 ampère trekken bij vol volume, hoewel ik waarschijnlijk niet zo hoog zou gaan en waarschijnlijk nooit zoveel stroom zou trekken. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Je zou waarschijnlijk een 5-kanaals versterker kunnen vinden die de 4 deurluidsprekers en de sub kan aansturen die maximaal 40 ampère trekken en nooit zo hoog komen.

#19 ·
Eerst moet je onthouden dat de hybride en niet-hybride een andere opstelling hebben voor 12v. Hybrides hebben geen fysieke 12v-batterij, dus te veel stroom trekken van de hybride versie kan mogelijk problemen veroorzaken. Dat gezegd hebbende.

je kunt dit allemaal doen zonder ooit het dashboard uit elkaar te halen, omdat je het allemaal vanaf onder de passagiersstoel kunt doen. (behalve voor het voeden van de aftermarket-versterker) De fabrieks luidsprekerkabel is goed genoeg voor 100 watt. Dus als je nieuwe deurluidsprekers plaatst met een rms van minder dan dat, dan zit je goed en is de luidspreker gemakkelijk te vervangen. De fabriekssubwoofer is denk ik een dual voice coil, maar dit is nog niet bevestigd, maar er is bedrading in de fabrieksversterker die dit suggereert.

Je zou je eigen versterker moeten toevoegen en de fabrieksversterker moeten omzeilen voor in feite de deurluidspreker en de sub. De voorste pilaar- en middenluidsprekers zijn prima. Koppel de input en output van de luidsprekers die je wilt los van de fabrieksversterker (onder de passagiersstoel) en stop die input en output in je eigen versterker. Het zit onder de passagiersstoel, dus dat is niet zo moeilijk.

Het probleem komt voort uit het feit dat het 12v-systeem geen eigen fysieke batterij heeft. Je kunt het aansluiten, maar ik probeer erachter te komen hoeveel ampère je veilig uit dat 12v-systeem kunt halen voordat de auto gek wordt. Omdat aftermarket-versterkers meer ampère uit het 12v-systeem trekken.

ik wil graag 2 versterkers toevoegen. 1 voor de luidsprekers en 1 voor de sub. Maar op dit moment kijk ik naar versterkers die in totaal maximaal 140 ampère trekken bij vol volume, hoewel ik waarschijnlijk niet zo hoog zou gaan en waarschijnlijk nooit zoveel ampère zou trekken. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Je zou waarschijnlijk een 5-kanaalsversterker kunnen vinden die de 4 deurluidsprekers en de sub kan aansturen die maximaal 40 ampère verbruiken en nooit zo hoog worden.
Ik heb een 2023 Sportage hybride LX. Geen Harman Kardon, 12,3"-scherm.
Ik heb net de standaard luidsprekers vervangen door Alpine R2-S65, achter & Alpine-R2-S65C voor. Ik heb ook een KTA-30FW-Tough-Power-Pack toegevoegd.
Omdat het een hybride is, was de stroomopname een factor voor hoeveel wattage ik zou moeten gebruiken. De versterker is een 4-kanaalsversterker,
75 watt RMS x 4 bij 2 of 4 ohm. Stroomopname is ~ 6,25
Ik verwachtte slechts een "merkbaar verschil" in geluidskwaliteit van 10% - 20%, maar de upgrade overtrof mijn verwachtingen ruimschoots.
Ik had de versterker gemonteerd bovenop de transmissietunnel, aan de passagierskant, achter de plastic afdekking, heel netjes.

#18 ·
Hier is een YouTube-video die laat zien hoe je een gecombineerde versterker/10" subwoofer onder een van de stoelen installeert en 12V stroom krijgt in een Tucson HEV (ziet er ongeveer hetzelfde uit voor een 2023 Sportage HEV).

Ik denk dat installatie in een Sportage PHEV nog gemakkelijker zou zijn, omdat je stroom kunt halen van de 12V-accu onder de bagageafdekking en geen stroom hoeft af te tappen van binnen de motorkap en door de firewall hoeft te gaan. Je zou het signaal moeten kunnen krijgen om de ingebouwde versterker in/uit te schakelen van de 12V-accessoirestekker in de bagageruimte, omdat deze geschakeld is. Als je al de Harmon Kardon subwoofer hebt, neem ik aan dat je het audiosignaal ervan kunt aftappen en ik denk dat je hem actief kunt houden, zodat je twee subs hebt.

#24 ·
Bedankt PineNut, dat was een geweldige uitleg. Hoewel ik de HK of Amp niet in mijn EX heb, is het enorm nuttig om de kleuren van de luidsprekerdraden uit het document te kennen. Nu ben ik nog steeds bezorgd over wat dit zal doen met de MPG en de levensduur van de batterij, maar aangezien de prestige een 400W HK-systeem heeft, ga ik ervan uit dat we in ieder geval zo hoog kunnen gaan als de rest van de niet-HK-bekledingen, aangezien ik denk dat de batterijen in elke bekleding hetzelfde zijn.

#26 ·
Bedankt PineNut, dat was een geweldige uitleg. Hoewel ik de HK of Amp niet in mijn EX heb, is het enorm nuttig om de kleuren van de luidsprekerdraden uit het document te kennen. Nu maak ik me nog steeds zorgen over wat dit zal doen met de MPG en de levensduur van de batterij, maar aangezien de prestige een 400W HK-systeem heeft, ga ik ervan uit dat we minstens zo hoog kunnen gaan met de rest van de niet-HK-bekledingen, aangezien ik denk dat de batterijen in elke bekleding hetzelfde zijn.
De batterijen zijn niet precies hetzelfde in de verschillende versies van de 2023 Sportage. De benzineversie heeft een 12V-batterij waarvan ik aanneem dat deze onder de motorkap zit (ik neem aan omdat ik de PHEV-versie heb) en je zou door de firewall moeten gaan om een voedingsdraad naar een nieuwe versterker te laten lopen als je er een wilt installeren. De HEV heeft geen traditionele 12V-batterij en in plaats daarvan heeft hij een 12V LiPo-batterij die deel uitmaakt van de hoogspanningslithiumbatterij. Je kunt nog steeds 12V-voeding aftappen van een paal onder de motorkap en die locatie wordt getoond in de Youtube-video die ik eerder in deze thread heb geplaatst (ook getoond in een foto die is geplaatst). Net als in de benzineversie moet je een voedingsdraad door de firewall laten lopen en dat wordt ook in de video getoond. De PHEV heeft een aparte 12V-batterij, maar deze bevindt zich onder de laadruimte aan de achterkant. Omdat de PHEV-batterij zich in de cabine bevindt, neem ik aan dat deze het gemakkelijkst toegankelijk is, omdat je niet door de firewall hoeft te gaan.

Zoals ik al eerder zei, als je de HK premium audio hebt, is er een HK-versterker geïnstalleerd onder de passagiersstoel. Kun je bevestigen of er een versterker onder de passagiersstoel zit voor de standaard audio? Misschien maakt de standaard audioversterker deel uit van het infotainmentsysteem (head unit), maar ik weet het niet zeker. Als je een versterker onder de passagiersstoel hebt, heb je de optie om luidsprekersignalen (of SPDIF) van die versterker af te tappen, hoewel de draden heel dicht op elkaar zitten. Anders kun je audiosignalen aftappen van de deurluidsprekers door de deurpanelen of B-stijlbekleding te verwijderen, zoals beschreven in het document waarnaar ik eerder verwees.

Een ander verschil is dat sommige versies van de Sportage een reservewiel hebben, terwijl andere versies dat niet hebben (PHEV heeft geen reservewiel omdat het die ruimte gebruikt voor een 12V-batterij en een voeding voor het opladen van de hoogspanningsbatterij). Dus als je gewoon een actieve sub wilt toevoegen, dan kun je, als je een reservewiel hebt, een sub op het reservewiel installeren zoals beschreven in een eerdere post in dit onderwerp. Als er geen reservewiel is, kun je een actieve sub onder de bestuurdersstoel plaatsen of misschien onder de passagiersstoel als je daar nog geen HK-versterker hebt. Een andere optie zou een behuizing met een versterker/sub zijn die achter in de laadruimte zou kunnen staan (en misschien verwijderbaar maken als je soms de ruimte nodig hebt).

#25 ·
U hoeft zich echt geen zorgen te maken over de hybride batterij of MPG. De meeste hybride voertuigen geven aan dat u 30 ampère uit het 12v-systeem kunt halen. Zelfs Crutchfield zal u vertellen dat ze niets boven 30 ampère aanbevelen. (Ik heb gezien dat andere mensen meer dan 40 ampère trokken en toch geen problemen hadden)
Even ter info: stel dat u een versterker van 400 watt toevoegt die aangeeft dat u er een zekering van 30 of 40 A voor moet plaatsen, tenzij u het volume maximaal instelt, zult u waarschijnlijk nooit in de buurt komen van die 30 ampère.

#44 ·
U hoeft zich echt geen zorgen te maken over de hybride batterij of MPG. De meeste hybride voertuigen geven aan dat u 30 ampère uit het 12v-systeem kunt halen. Zelfs Crutchfield zal u vertellen dat ze niets aanbevelen boven 30 ampère. (Ik heb gezien dat andere mensen meer dan 40 ampère trokken en toch geen problemen hadden)
Even ter info: stel dat u een versterker van 400 watt toevoegt die aangeeft dat u er een zekering van 30 of 40 A voor moet plaatsen, tenzij u het volume maximaal instelt, zult u waarschijnlijk nooit in de buurt van die 30 ampère komen.
Klopt, want zelfs bij maximaal volume of bijna, 75% is het nog steeds maar ongeveer 25 ampère.

#38 ·
Hoi, heb je ook een versterker geïnstalleerd? Zo ja, heb je de kabelboom van de head unit afgetapt en wat waren de draadkleuren voor elke luidspreker en tweeter? Zijn ze hetzelfde als het Crutchfield-document voor het HK-systeem? Bedankt!
Ik heb de head unit doorgesneden, de kleuren waren hetzelfde als Crutchfield, maar ik heb ze ook online gevonden en ze klopten.

#43 ·
Ik heb de 2023 Kia Sportage Hybrid EX-uitvoering en de maximale stroomopname die je in het systeem kunt aansluiten zonder je zorgen te hoeven maken dat het elektrische systeem gek wordt of het laadsysteem belast, is 30 ampère. Ik heb ontdekt dat het gebruik van de Kicker Key 200.4 met AI DSP 4-kanaals versterker meer dan voldoende is. Om alle vier de deurspeakers en tweeters in de A-stijlen aan de voorkant te vervangen door Infinity 6,5" componenten met hun 6,5" coaxiaal voor de achterdeuren om een geweldig systeem te creëren voor alle soorten muziek. Er zijn ook andere Kicker-versterkers die je kunt gebruiken, blijf gewoon onder de 40 ampère en het komt goed. Ik hoop dat dit iemand helpt, want ik heb uren en uren besteed aan het vinden van onderdelen om mijn eigen kabelboom te maken om toe te voegen aan het fabriekssysteem, omdat ik niet het premium 8-luidsprekersysteem heb. Ik heb al mijn onderdelen gevonden om een solide kabelboom te bouwen die in de fabriekshardwarestekkers past zonder iets te hoeven splitsen.