Bedankt PineNut, dat was een geweldige uitleg. Hoewel ik de HK of Amp niet in mijn EX heb, is het enorm nuttig om de kleuren van de luidsprekerdraden uit het document te kennen. Nu maak ik me nog steeds zorgen over wat dit zal doen met de MPG en de levensduur van de batterij, maar aangezien de prestige een 400W HK-systeem heeft, ga ik ervan uit dat we minstens zo hoog kunnen gaan met de rest van de niet-HK-bekledingen, aangezien ik denk dat de batterijen in elke bekleding hetzelfde zijn.
De batterijen zijn niet precies hetzelfde in de verschillende versies van de 2023 Sportage. De benzineversie heeft een 12V-batterij waarvan ik aanneem dat deze onder de motorkap zit (ik neem aan omdat ik de PHEV-versie heb) en je zou door de firewall moeten gaan om een voedingsdraad naar een nieuwe versterker te laten lopen als je er een wilt installeren. De HEV heeft geen traditionele 12V-batterij en in plaats daarvan heeft hij een 12V LiPo-batterij die deel uitmaakt van de hoogspanningslithiumbatterij. Je kunt nog steeds 12V-voeding aftappen van een paal onder de motorkap en die locatie wordt getoond in de Youtube-video die ik eerder in deze thread heb geplaatst (ook getoond in een foto die is geplaatst). Net als in de benzineversie moet je een voedingsdraad door de firewall laten lopen en dat wordt ook in de video getoond. De PHEV heeft een aparte 12V-batterij, maar deze bevindt zich onder de laadruimte aan de achterkant. Omdat de PHEV-batterij zich in de cabine bevindt, neem ik aan dat deze het gemakkelijkst toegankelijk is, omdat je niet door de firewall hoeft te gaan.
Zoals ik al eerder zei, als je de HK premium audio hebt, is er een HK-versterker geïnstalleerd onder de passagiersstoel. Kun je bevestigen of er een versterker onder de passagiersstoel zit voor de standaard audio? Misschien maakt de standaard audioversterker deel uit van het infotainmentsysteem (head unit), maar ik weet het niet zeker. Als je een versterker onder de passagiersstoel hebt, heb je de optie om luidsprekersignalen (of SPDIF) van die versterker af te tappen, hoewel de draden heel dicht op elkaar zitten. Anders kun je audiosignalen aftappen van de deurluidsprekers door de deurpanelen of B-stijlbekleding te verwijderen, zoals beschreven in het document waarnaar ik eerder verwees.
Een ander verschil is dat sommige versies van de Sportage een reservewiel hebben, terwijl andere versies dat niet hebben (PHEV heeft geen reservewiel omdat het die ruimte gebruikt voor een 12V-batterij en een voeding voor het opladen van de hoogspanningsbatterij). Dus als je gewoon een actieve sub wilt toevoegen, dan kun je, als je een reservewiel hebt, een sub op het reservewiel installeren zoals beschreven in een eerdere post in dit onderwerp. Als er geen reservewiel is, kun je een actieve sub onder de bestuurdersstoel plaatsen of misschien onder de passagiersstoel als je daar nog geen HK-versterker hebt. Een andere optie zou een behuizing met een versterker/sub zijn die achter in de laadruimte zou kunnen staan (en misschien verwijderbaar maken als je soms de ruimte nodig hebt).