Kia Forum banner

SPIII atf en PSF4 alternatieven?

20K views 6 replies 6 participants last post by  fmpr26  
#1 ·
Moet de versnellingsbak onderhouden (aftappen en vullen) en wil ook de stuurbekrachtigingsvloeistof doorspoelen. De handleiding zegt SP III ATF (nog nooit van gehoord) en een PSF 4 voor de stuurbekrachtigingsvloeistof. Goede alternatieven? Krijg veel gejank en weet niet zeker of het van de transmissie of de versnellingsbak komt, aangezien tandheugel en rondsel niet zeker weten welke. (Omdat ze correct aan elkaar zijn gekoppeld?) Alvast bedankt

#2 ·
Als je er nog nooit van hebt gehoord, probeer dan Google. Of een lokale KIA-dealer. :)
https://www.amazon.com/dp/B01BSEGZ0...01BSEGZ00/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_fabc_G4JJSMPBZE4ATQCVSF67?_encoding=UTF8&psc=1

#3 ·
#4 ·
Ik weet dat dit ouder is, maar het kan veel mensen helpen door het gaande te houden. De prijzen van Kia Dealer ATF- en PS-vloeistoffen zijn door het dak gegaan.

Ik heb de Walmart SuperTec ATF gebruikt die zegt SPIII te dekken. Ik geloof dat het Dexron VI/Mercon LV is.

Het is 3 of 4 jaar geleden en het werkt prima.

Veel mensen op BITOG hebben gezegd dat Valvoline Max Life ook goed heeft gewerkt. Het is betaalbaarder als je het in gallonflessen koopt.

Wat betreft PS-vloeistof, ik heb Amsoil gebruikt en het heeft prima gewerkt. Het is een beetje prijzig in vergelijking met de meeste PS-vloeistoffen die je bij Walmart ziet, maar goedkoper dan bij de dealer.

#5 · (Edited)
Ik weet dat dit ouder is, maar het kan veel mensen helpen door het gaande te houden. De prijzen van Kia Dealer ATF- en PS-vloeistoffen zijn door het dak gegaan.

Ik heb de Walmart SuperTec ATF gebruikt die zegt dat het SPIII dekt. Ik geloof dat het Dexron VI/Mercon LV is.

Het is 3 of 4 jaar geleden en het werkt prima.

Veel mensen op BITOG hebben gezegd dat Valvoline Max Life ook goed heeft gewerkt. Het is betaalbaarder als je het in gallonflessen koopt.

Wat betreft PS-vloeistof, ik heb Amsoil gebruikt en het heeft prima gewerkt. Het is een beetje prijzig in vergelijking met de meeste PS-vloeistoffen die je bij Walmart ziet, maar goedkoper dan bij de dealer.
Ik heb Idemitsu type HK (SP-III) gebruikt in zowel de stuurbekrachtiging als de transmissie.
De PSF-4 heeft een bedrijfsviscositeit van ongeveer 7,5 cst, maar is volledig synthetisch. ATF +4 of Dexron-III zouden ook moeten werken in de stuurbekrachtiging.
ATF +4 heeft meer wrijvingsmodificator dan SP-III, terwijl Dexron-III minder wrijvingsmodificator heeft dan SP-III. De consensus voor ATF+4 bij transmissiegebruik is onduidelijk, maar het zou een veel betere match moeten zijn dan de Valvoline maxlife (ongeveer 5,8-6,0 Cst).

EDIT: De rol van wrijvingsmodificatoren in ATF lijkt vaak verkeerd te worden begrepen. Wrijvingsmodificatoren verminderen, niet verhogen, de wrijvingscoëfficiënt tussen de koppelingsplaten. Dit is vooral belangrijk voor auto's die een "partial lockup" koppelomvormer gebruiken, die slippen binnen de TCC vereist. Als dit slippen niet kan optreden, detecteert de computer deze fout en zal proberen de TCC los te koppelen en opnieuw te koppelen. Dit fenomeen wordt vaak aangeduid als "koppelomvormer schudden" en kan een koppelomvormerkoppeling beschadigen of vernietigen.
Het nadeel van wrijvingsmodificator is dat het de rest van de koppelingen ook "glad" maakt, waardoor de inschakeltijd toeneemt en mogelijk de slijtage toeneemt.
Transmissie-ingenieurs moeten bij het ontwerpen van een vloeistof/versnellingsbak een goede middenweg vinden tussen te veel en te weinig wrijvingsmodificatoren.

#7 ·
Goede informatie….bedankt.

Valvoline laatste drie transmissie aftappen & vullen (daarvoor Kia merk ATF vloeistof). Ravenol SSF in laatste stuurbekrachtiging aftappen & vullen. Tot nu toe gaat alles goed bij 142K en al 18 jaar.
Image

Hier is een goede tabel die de viscositeiten van verschillende ATF-mengsels laat zien. PSF is helaas niet inbegrepen. Het gebruik van vloeistof met een lagere viscositeit wordt mogelijk gemaakt door de overstap van sprag-gebaseerde versnellingsbakken naar clutch-to-clutch systemen. Lagers en andere hardware zijn ook opnieuw ontworpen om met de dunnere smeermiddelen te werken.